Nieuwe Peugeot 2008 mikt met krachtiger uitstraling op trendy publiek

Onder druk van geduchte concurrentie lanceerde Peugeot kort na de lancering van de nieuwste 208 eveneens een gloednieuwe 2008. Zoals  voorheen mikt Peugeot met de 2008 – die nu ook als elektrische variant (e-2008) wordt gecommercialiseerd – op een trendy publiek. In zijn segment moet de 2008 het opnemen tegen onder meer concerngenoot DS 3 Crossback, de Nissan Juke,  de Ford Puma, de Opel Crossland X, de Renault Captur en de Volkswagen T-Cross.

Ten opzichte van de vorige 2008-generatie is de nieuwste uitvoering maar liefst 16 cm in de lengte gegroeid. Qua looks sluit de nieuwe Peugeot 2008 naadloos  aan bij grotere broers 3008 en 5008, al getuigt eerstgenoemde wel van een eigen persoonlijkheid.  De nieuwste 2008 is alvast beduidend markanter vormgegeven. Zijn evenwichtige lijnen en algemene proporties zijn die van een rasechte SUV met een ver naar achteren geplaatste voorruit die bijdraagt tot de horizontalere motorkap. De breedgeschouderde 2008 heeft een krachtiger uitstraling.

In tegenstelling tot de nieuwste Renault Captur die qua koetswerkdesign eerder een evolutie is ten opzichte van het vorige model, werd de nieuwste Peugeot 2008 bedacht met een drastisch gewijzigde vormgeving. Zo omvat de hoog gepositioneerde ‘neus’ een rechtopstaand radiatorrooster. Bij de nieuwste 2008 zijn de led-dagrijlichten bovendien lager in de bumper gemonteerd.  Het gedurfde profiel springt  middels verschillende driehoekige accenten meteen in het oog. De gespierde achtersteven met hoge gordellijn omvat lichtunits die door een zwarte strip met elkaar verbonden zijn. De dubbele uitlaatpijp is evenwel enkel voorbehouden aan de versies Pure Tech 130/155 en de BlueHDi 130. Voor een hoogwaardiger én elegantere uitstraling kan worden gekozen voor een tweekleurig dak. Bijzonder fraai is de C-stijl met zeefdrukwerk op de GT Line-en GT-versies.  De topversies GT Line en GT onderscheiden zich door opvallende stijlkenmerken zoals full led-koplampen met drie klauwen-signatuur en 18-duims lichtmetalen wielen met inzetstukken.

i-Cockpit

In het 2008-interieur zijn de overeenkomsten met de nieuwe 208 duidelijk merkbaar. Het dashboard heeft de 2008  immers ontleend aan kleinere broer 208. Naargelang de versie projecteert het dashboard van de digitale  Peugeot i-Cockpit in 3D, een wereldprimeur in zijn segment, de informatie als een hologram.  De indicaties zijn dynamisch en  geanimeerd. Ze komen dichter bij de ogen te staan naarmate ze belangrijker of dringender worden. Bovendien wonnen ze een halve seconde aan reactiesnelheid.

(Lees verder onder de foto)

De i-Cockpit opgebouwd rond een klein, goed in de hand liggend stuur.

De Peugeot i-Cockpit  3D is nog steeds opgebouwd rond het kleine, onderaan afgeplatte en goed in de hand liggende stuur. De fabrikant is er overigens niet weinig trots op dat van dit stuur inmiddels al bijna 5 miljoen stuks zijn gebouwd.  De uitvoering ‘Allure”’ is voorzien van een 7-duim aanraakscherm, maar de duurdere versies-zoals de door ons gereden GT- hebben recht op een 10-duim scherm. Voor de  bediening ervan zorgen zowel aanraakgevoelige sneltoetsen als tuimelschakelaars.  Informatie in het centrale scherm wordt geïntegreerd dankzij de MirrorScreen-functie die de protocollen MirrorLink, AppleCarPlay en Android Auto omvat.

Behalve een inductielader zijn er naargelang de versie nog vier andere USB-aansluitingen 2 voorin en  2 achterin) beschikbaar worden dan weer geoptimaliseerd middels het geconnecteerde 3D-navigatiesysteem ‘omTom Traffic’ dat de verkeerssituatie in real time weergeeft en automatisch de ideale route berekent. Zo wordt de bestuurder in real time geïnformeerd omtrent risicozones in de omgeving en kan het systeem eveneens worden gebruikt met nieuwe, gesproken commando’s.

De Peugeot 2008 is optioneel ook leverbaar met het  hoogwaardige FOCAL-audiosysteem(10 luidsprekers) dat al werd aangeboden op de Peugeot 3008, 5008 en 508.  De aankleding van het interieur is er t.o.v. het vorige model flink op vooruitgegaan. Zo treffen we op het dashboard onder meer de kunststoffen naast Alcantara en Nappa-leder. Voorts zijn de portierpanelen en inzetstukken op het dashboard afgewerkt met imitatiekoolstofvezel.

De topversies GT Line en GT  pronken in het interieur onder meer met zwarte accenten in de hemelbekleding, aluminium pedalen en sfeerverlichting. Met dank aan een met 5 cm toegenomen wielbasis (2,60m) is het voortaan comfortabeler toeven op de spijtig genoeg nog steeds niet verschuifbare achterbank. Deze is overigens  nog steeds 1/3-2/3 neerklapbaar. Het voortreffelijk afgewerkte interieur biedt  ook aardig wat opbergcapaciteit. Het koffervolume bedraagt een aanvaardbare 434 liter en  biedt  169 liter extra tegenover de 208. Vanaf het tweede uitrustingsniveau(Allure) voorziet de Peugeot 2008 in een koffer met dubbele bodem. De koffer is ook nog eens bijzonder praktisch tot in de kleinste details. De nieuwe Peugeot 2008 is leverbaar in vier uitrustingsniveaus: Active, Allure, GT Line en GT.

Pittige driecilinder

De nieuwste Peugeot 2008 is te verkrijgen met drie soorten aandrijving: elektrisch, benzine en diesel. Wie opteert voor een benzinestoker kan terecht bij de bekende 1,2 liter Pure Tech-driecilinder verkrijgbaar in drie vermogensvarianten: 75 kW/102 pk, 96 kW/130 pk en 115 kW/155 pk. Wij kozen voor de krachtigste versie, de 1.2 PureTech GT waarvan de driecilinder-benzinemotor  wordt opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 240 Nm(bij 1750 t/m). Het is een krachtbron die ons meteen wist te bekoren. De  geblazen driepitter maakt onder meer indruk met zijn acceleratiepotentieel. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint 8,9 tellen, terwijl de GT zich ook in de tussensprints niet onbetuigd laat en met  een gemiddeld benzineverbruik van om en bij de 6,0 liter per 100 km voelen we ons geenszins bekocht.

(Lees verder onder de foto)

Achteraan lichtunits die door een zwarte strip met elkaar verbonden zijn.

De 2008 GT is standaard voorzien van een  goed op de motorkarakteristiek afgestemde 8-trapsautomaat, die desgewenst ook met flippers aan het stuur te bedienen is.  De automaat werkt fijn, schakelt voldoende snel en vormt een prima tandem met de roffelende driecilinder. Dit comfortabele gevoel wordt nog versterkt door de rijhoedanigheden van de 2008 GT. Het onderstel filtert oneffenheden in het wegdek adequaat, maar is  geenszins soft.  De besturing is voldoende direct, zij het wel wat licht.  Overhelneigingen in bochten wist de constructeur voorbeeldig aan banden te leggen. Zoals het een eigentijdse vierwieler past, geniet ook de nieuwe Peugeot 2008 van tal van rijhulpsystemen zoals onder meer Drive Assist dat een actieve spoorassistent en een adaptieve snelheidsregelaar met “Stop&Go”-functie omvat (versies met automaat), de automatische noodrem,  de automatische omschakeling tussen dim-en grootlicht, de rijstrookwaarschuwing, de  waakzaamheidsassistent,  de dodehoekdetectie en de  verkeersbordenherkenning.

Aan de Peugeot 2008 1.2 PureTech-155 GT hangt een prijskaartje van 34.670 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier