Nieuwe Renault Kadjar: moderner én aantrekkelijker
In het B-segment scoort Renault volop met de Captur. In het C-segment rekent de Franse constructeur erop hetzelfde te kunnen doen met de sinds 2015 op de markt aanwezige Kadjar. Ook in dat segment doen cross-overs het nu eenmaal uitstekend. Van de Kadjar zijn er inmiddels al wereldwijd 450.000 stuks aan de man (vrouw)gebracht. De Kadjar is al bij al uitgegroeid tot een pijler in het inmiddels flink gestoffeerde Renault-gamma. De Franse constructeur is een partner van Nissan, waardoor de Kadjar heel wat componenten deelt met de Nissan Qashqai. De nieuwe Kadjar werd vorig jaar voor het eerste getoond op het Parijse Autosalon.
De nieuwste Renault Kadjar, verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus (Life, Zen, Limited, Intens en Black Edition) is ten opzichte van de voorganger alvast moderner én aantrekkelijker geworden. Zijn koetswerkdesign werd daarbij in lijn gebracht met dat van de andere Renault-suv’s. Een schoonheidsfoutje blijft evenwel het zicht schuin naar voren. Het front oogt voortaan zowel breder als eleganter.
Uit klantenonderzoek is gebleken dat zijn looks de voornaamste aankoopreden waren. Voor het modeljaar 2019 werd de suv bedacht met een bescheiden opfrisbeurt. Zowel de voor-als achterkant werd hertekend om de aantrekkingskracht te vergroten. Dat vertaalt zich in een breder radiatorrooster voorzien van nieuwe, verchroomde inzetstukken. Het gelakte oppervlak van de bumpers werd bovendien een stuk groter. Bij de hogere versies is de achterbumper ook nog eens getooid met chroomaccenten. Deze uitvoeringen krijgen bovendien een haaienvinantenne op het dak.
Vooraan neemt de nieuwste Kadjar de herkenbare lichtsignatuur(C-Shape) van het Renault-gamma over. Deze wordt nog versterkt door de led-knipperlichten met dagrijlichten erin te integreren. De mistlampen zijn voortaan rechthoekig om ze beter te laten aansluiten bij de avontuurlijke uitstraling van de Kadjar. Achteraan zijn de richtingaanwijzers voorzien van leds, net als de achteruitrijlichhten en de mistlichten die voortaan in de bumper geïntegreerd zijn. Bodemplaten voor-en achteraan op de ‘Black Edition’-uitvoering onderstrepen op hun beurt het avontuurlijke karakter van dit Renault-model. De zwarte vleugelverbreders sluiten dan weer naadloos aan bij de onderkant van de wagen, terwijl de dakstangen in geanodiseerd aluminium bijdragen tot het atletische silhouet. Buitenspiegels en portiergrepen zijn bij alle versies uitgevoerd in koetswerkkleur. Voorts is de nieuwste Kadjar verkrijgbaar met nieuwe 17-en 18-duims velgen evenals met drie onuitgegeven koetswerkkleuren: ‘Vert Oural’, ‘Bleu Iron’ en ‘Gris Highland’.
Nóg comfortabeler
De Renault Kadjar heeft zijn inzittenden altijd centraal gesteld, maar de nieuwste Kadjar gaat nog een stap verder: hij oogt moderner én verhoogt tegelijk het kwaliteitsniveau. Zo biedt het centrale deel van het dashboard voortaan plaats aan een nieuw multimediasysteem met capacitief aanraakscherm, dat beter scoort qua helderheid en gevoeligheid. Dat scherm met een diagonaal van 7-duim groepeert de weergave van het R-Link 2-systeem en wordt aan beide zijden geflankeerd door bedieningstoetsen. Het geheel is keurig geïntegreerd en sluit naadloos aan op het dashboardoppervlak. Het bedienen van de airco geschiedt voortaan door drie draaiknoppen met geïntegreerde weergave van temperatuur en ventilatiedebiet.
Accenten in gesatineerd chroom sieren voortaan de randen van de verluchtingsmonden, de portiergrepen en de middenconsole. Nieuwe interieurkleren, bekledingen en stiknaden maken eveneens hun opwachting en onderscheiden zich in bepaalde gevallen door hun 3D-effect.
Het uitrustingsniveau Black Edition voorziet bovendien in zowel een Alcantara-bekleding als in een zwarte hemelbekleding. Uit klantenonderzoek is gebleken dat de Kadjar erg wordt gewaardeerd wegens zijn comfort. Op dat vlak scoort de nieuwe Kadjar nóg beter. Zo werden de zetels hertekend en beschikken ze voortaan over een in de lengte regelbare zitting. Ze zijn bovendien gevuld met schuim met dubbele dichtheid om het zitcomfort te optimaliseren en vermoeidheid tijdens lange ritten tegen te gaan. De zetels bieden voortaan ook meer zijdelingse steun, terwijl de verschuifbare armsteun zich aan elke lichaamsbouw aanpast. Het thermische comfort van wie achterin zit werd geoptimaliseerd dankzij de integratie van verluchtingsmonden op de achterzijde van de middenconsole. Deze laatste beschikt nu over twee grotere, verstelbare en bijgevolg praktischere bekerhouders, terwijl het opbergvak vóór de middenconsole voortaan verlicht is.
Achterin beschikt men over twee USB-aansluitingen om telefoons, tablets, spelconsoles, enz. op te laden. Last but not least gaat de nieuwste Kadjar prat op grondverlichting aan de portieren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De koffer van de Kadjar geldt als één van de ruimste (527 liter) in zijn segment. De achterbank laat zich bovendien in een handomdraai in twee delen (2/3-1/3) neerklappen dankzij het Easy Break-systeem links en rechts van de koffer. Ook de passagierszetel vooraan kan worden neergeklapt teneinde een tafeltje te creëren of voorwerpen met een lengte van meer dan 2,5 m te vervoeren. Het geconnecteerde R-Link 2-multimediasysteem is compatibel met Apple CarPlay om smartphones te bedienen via het aanraakscherm van de wagen. Zo kan je je favoriete apps rechtstreeks weergeven op het scherm van de wagen voor een veiliger en ergonomischer bediening. Voorts beschikt de nieuwste Kadjar over een palet van 10 rijhulpsystemen die standaard of optioneel worden aangeboden, waaronder handenvrij parkeren, noodremhulp, botswaarschuwing, rijstrookwaarschuwing en dodehoekdetectie.
Vier krachtbronnen
De Renault Kadjar modeljaar 2019 is verkrijgbaar met twee benzinestokers en evenveel zelfontbranders. De 1.3 TCE GPF-krachtbron heeft recht op vier cilinders , werd eerst gemonteerd in de Scénic, vervolgens in de Mégane en nu ook in de Kadjar. Deze in twee vermogensvarianten (103 kW/140 pk) en 117 kW/159 pk) leverbare krachtbron is geboren uit de samenwerking tussen de Renault-Nissan-Alliantie en Daimler. Deze vierpitter verdient alle lof omwille van zijn royale koppel en trillingvrije werking.
Naar wens is deze krachtbron te koppelen aan een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenbak. Voor de Kadjar werd deze motor ook nog eens voorzien van een benzineroetfilter. Dieselen kan zowel met de Blue dCi 115 (85 kW/116 pk) als met de Blue dCi 150 (110 kW/149 pk). De minst krachtige oliestoker is te combineren met een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenbak, daar waar de Blue dCi 150 enkel leverbaar is met zowel een manuele zesbak als vierwielaandrijving. Een Kadjar met gerobotiseerde zevenbak én vierwielaandrijving staat niet in de prijslijst. De dieselmotoren beschikken voortaan over een SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysator die wordt beschouwd als het meest performante systeem om stikstofoxiden(NOx) uit de uitlaatgassen te filteren én beperkt tegelijk de schadelijke uitstoot zonder afbreuk te doen aan de motorprestaties.
Aan de Renault Kadjar 1.3 TCE-140 “Life” hangt een prijskaartje van 23.825 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier