Opel Grandland X 1.6 Turbo oogt robuust
De Opel Grandland X is het tweede model dat tot stand kwam in samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën). Het is de grootste telg in de Opel X-familie naast de kleinere broers Mokka X en Crossland X, die zowat 20 cm korter zijn. Met zijn offroad-look, verhoogde zitpositie, goede zichtbaarheid en last but not least comfortabele in- en uitstap sluit de 4,48 m lange, 1,91 m brede en 1,61 m hoge Opel Grandland X perfect aan op de hedendaagse actieve levensstijl. Recent reden we de Opel Grandland X 1.6 Turbo ‘Ultimate’, het topmodel.
Om de Grandland X een sportieve look te bezorgen, trokken de designers de chroomvleugels in het rechtopstaande rooster vooraan vanaf het Opel-embleem door tot aan de ledlampen met dubbele vleugelvorm van de slanke koplampen. Dit bezorgt het Opel-model een erg breed postuur. Het krachtige karakter wordt bovendien nog onderstreept door de sculpturale vorm van de motorkap met typische vouw in het midden. Het front vertoont daarmee gelijkenis met dat van de nieuwe Insignia. Achteraan zorgen de strakke C-stijlen, het ‘zwevende’ dak en slanke ledlichten in het uitgeholde oppervlak van de achterklep voor een sportief uiterlijk. De robuustheid, eveneens kenmerkend voor een suv, komt onder meer tot uiting in de gespierde wielkasten en de achtersteven, die doet denken aan die van de Astra hatchback.
Een functioneel en zakelijk interieur
Niet enkel de buitenkant van de Opel Grandland verschilt van die van familielid Peugeot 3008. Hetzelfde geldt voor het interieur. Het Grandland X-interieur is typisch Opel: een duidelijke lay-out van het infotainmentsysteem en een minimaal aantal schakelaars. In tegenstelling tot de Peugeot 3008 bevinden de klokken zich niet boven het stuur. Voor een optimale zichtbaarheid is het scherm van het infotainmentsysteem hoog in het instrumentenbord gepositioneerd. Onder het scherm in de centrale console zijn de schakelaars van het infotainmentsysteem, de verwarmings-ventilatie-en aircosystemen evenals de chassiscontrole logisch ondergebracht in drie zones. De middenconsole biedt plaats aan bekerhouders en kleinere voorwerpen.
Ook bij de Opel Grandland X heeft de constructeur uit Rüsselsheim duidelijk gekozen voor een functioneel en zakelijk interieur. Van huis uit wordt de Opel Grandland X al geleverd met USB, bluetooth en stembediening. Compatibele smartphones kunnen bovendien draadloos worden opgeladen. Het Navi 5.0 IntelliLink, standaard op de Ultimate-versie, omvat een 8-duims kleurenaanraakscherm. Dankzij Opel OnStar, een persoonlijke connectiviteits-en hulpverleningsdienst, heeft de bestuurder bovendien 24 uur op 24 (7 dagen op 7) een beschermengel aan zijn zijde middels de automatische respons bij een aanrijding. De 2,67 m lange wielbasis staat garant voor aardig wat interieurruimte. De voorste zetels zijn prima verstelbaar en hebben bovendien zittingverlengers. Deze bieden prima steun aan de bovenbenen, hetgeen uiteraard het zitcomfort ten goede komt. De testwagen was overigens voorzien van een 8-voudig elektrisch verstelbare chauffeurszetel. Naargelang de opstelling van de 40:60-splitsbare en neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van 514 tot 1.652 liter. In de door ons gereden Ultimate-uitvoering geschiedde de toegang tot de bagageruimte heel eenvoudig én comfortabel dankzij een elektrische kofferklep met voetsensor.
Tal van rijhulpsystemen
De Opel Grandland X 1.6 Turbo is gezegend met tal van rijhulpsystemen die zowel het rijcomfort als de veiligheid ten goede komen. Zo is er onder meer het elektronische IntelliGrip , een onderdeel van het optionele All Road Pack, dat een optimale grip moet waarborgen in de meest uiteenlopende rijsituaties. Het systeem laat toe te kiezen uit vijf modi en past de koppelverdeling naar de voorste wielen aan. Op die manier blijft de tractie optimaal ongeacht men nu op sneeuw, modder, zand of een nat wegdek rijdt.
Zowel de geblazen 1,6 liter viercilinder, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 133 kW/180 pk en 250 Nm (bij 1.650 t/m) als de 8-trapsautomaat komen van dezelfde productielijn als die van de Peugeot 3008. Het aandrijfaggregaat wist ons behoorlijk enthousiast te maken. De automaat is immers voorbeeldig gespatieerd en het schakelen verloopt schokvrij.
De 1.350 kg wegende Opel Grandland X 1.6 Turbo weet vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren in 8,8 tellen en houdt het op de Autobahn bekeken bij 220 km/u. Voorts noteerden we tijdens onze test een gemiddeld verbruik van 7,9 liter benzine per 100 km. Behalve het aandrijfaggregaat is ook het platform van de Opel Grandland X 1.6 Turbo identiek aan dat van de Peugeot 3008. In menig opzicht is de Opel Grandland X een erg aangenaam te mennen wagen. Zo biedt de behoorlijk directe besturing aardig wat feedback en worden de meeste oneffenheden in het wegdek keurig gladgestreken. De van 19-duims wielen voorziene testwagen wist de korte oneffenheden evenwel minder goed te verteren. In (te) snel genomen bochten merk je dat het onderstuur goed aan banden is gelegd. De remmen (geventileerde schijven vóór en massieve exemplaren achter) zorgen weliswaar voor een korte remweg, maar bleken bij de testwagen niet optimaal doseerbaar.
Naast een voorbeeldig werkend navigatiesysteem biedt de Opel Grandland X 1.6 Turbo ‘Ultimate’ tal van rijhulpssystemen zoals een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, een noodremsysteem, rijstrookwaarschuwing, rijstrookassistent, een adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning evenals parkeersensoren voor- en achteraan.
Aan de Opel Grandland X 1.6 Turbo “Ultimate” hangt een prijskaartje van 38.850 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier