Peugeot 208: met trekjes van de legendarische 205

Nu het B-segment in volle opmars is, verwacht Peugeot dat de nieuwe 208 in navolging van de 206 zal uitgroeien tot zijn bestverkochte model ooit. In zijn klasse moet de 208 het wel opnemen tegen gerenommeerde  concurrenten zoals de Ford Fiesta,  concerngenoot  Opel Corsa, de Renault Clio en de VW Polo. De invoerder stelde ons recent de  van de optionele 8-trapsautomaat voorziene Peugeot 208 “GT Line” als testwagen ter beschikking.

De tweede generatie van de Peugeot 208 vertoont qua koetswerkdesign duidelijk overeenkomsten met dat van de legendarische 205, waarvan er maar liefst  5,3 miljoen exemplaren van de montageband rolden.  Meteen in het oog springend bij de nieuwe 208 is de sterk aan deze van de 205 driedeurs herinnerende C-stijl.  De voorruit is wel verder naar achteren gemonteerd, wat resulteerde in een langere, meer gestileerde motorkap.  Het front is duidelijk vormgegeven volgens de kenmerkende huisstijl, waarbij het imposante rooster meteen opvalt.

Voorts prijkt de typeaanduiding voortaan op de wagenneus zoals dit  bij de  508 het geval is. Eveneens verwijzend naar de nieuwe  508  zijn  de van een lichtsignatuur met drie klauwen voorziene koplampen.  Net als bij de 3008, 5008 en 508  zien we achteraan een zwarte band  welke over de hele achtersteven loopt en die de lichtunits verbindt. Kenmerkend voor deze laatste zijn de verticale strepen die de klauwen van een leeuw suggereren.  De nieuwste 208 is zowel langer als breder dan zijn voorganger, al is de koets nu wel minder hoog. De GT Line pakt ook nog eens uit met zwarte wielkastverbreders  die het sportieve karakter extra moeten accentueren.

i-Cockpit

De jongste 208 gaat prat op een nieuwe en onuitgegeven generatie van de Peugeot-i-Cockpit. Deze   gebruikt dezelfde opstelling in drie niveaus als bij de andere Peugeot- modellen al het geval is. De klokken zitten hoog waardoor men over het kleine, onderaan afgeplatte stuur kijkt. Naargelang het uitrustingsniveau geeft het 3D-instrumentenbord de informatie weer op twee leesniveaus. Voor het hoog gemonteerde digitale scherm worden gegevens geprojecteerd in hologramstijl. In het middenste gedeelte, boven de tuimelschakelaars, staat een aanraakscherm van 5-,7-of 10-duim en dit naargelang het uitrustingsniveau of de gekozen opties.

(Lees verder onder de foto)

De i-Cockpit

De voorzetels zijn goed verstelbaar en bieden een  degelijke  zijdelingse ondersteuning.  De hoofdruimte achterin is prima, maar de beenruimte houdt er niet over. Het zicht schuin naar achteren wordt bovendien enigszins beperkt door de forse C-stijlen die  vandaag de dag  blijkbaar ook bij andere B-segmenters gemeengoed zijn geworden.

Tussen de voorzetels bevindt er zich een groot opbergvak naast een makkelijk toegankelijk exemplaar vóór de versnellingspook. Verder is er nog een handig,  vergrendelbaar opbergvak in de middenconsole.

Het  koffervolume  is goed voor 265 liter, maar de laaddrempel is wel nogal hoog. De nieuwste Peugeot 208 wordt gecommercialiseerd in vijf uitrustingsniveaus (Like, Active, Alllure, GT Line en GT).  De  Like-uitvoering is enkel voorbehouden aan de 55 kW/75 pk sterke 1.2 PureTech en  beschikt van huis uit over onder meer een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling met afstandsbediening, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie,  een manuele airco, een cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, een in de hoogte regelbare chauffeurszetel, elektrisch bediende ruiten voorin evenals een radio met bluetooth.

De Active-uitmonstering voegt daar o.m. nog   led-dagrijverlichting, elektrisch verstelbare buitenspiegels,  Apple CarPlay, Android Auto en Mirrorlink aan toe.  De Allure-uitvoering pakt daarbovenop  nog uit met  o.m. parkeersensoren achteraan, een startknop,  elektrisch bediende ruiten achterin, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een regensensor, led-achterlichten, een automatische airco en lichtmetalen 16-duims wielen. De  door ons gereden Peugeot 208 GT Line onderscheidt zich dan weer door  specifieke stijlkenmerken zoals  full led-koplampen met “drie klauwen”-lichtsignatuur, wielkastverbreders,  sportzetels, aluminium pedalen,  privacy glass achterin, een in de hoogte verstelbare passagierszetel, zwarte accenten in de hemelbekleding, sfeerverlichting (keuze uit 8 kleuren), een achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, een automatische noodrem evenals 17-duims lichtmetalen wielen.

Geavanceerde rijhulpsystemen

Met het nieuwe Drive Assist-systeem opent de nieuwe Peugeot 208 de weg naar semiautonoom rijden en dit mede dankzij rijhulpsystemen van de nieuwste generatie. Zo is er in combinatie met de 8-trapsautomaat een adaptieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie  voor een instelbare adviesafstand ten opzichte van voorliggers. Bij het volgen van de file vertrekt de wagen weer automatisch wanneer hij minder dan drie seconden heeft stilgestaan. Staat hij langer stil, dan dient de bestuurder even het gaspedaal of de bedieningshendel aan het stuur aan te tikken om de functie opnieuw te activeren. Het Full Park Assist-systeem-in combinatie met de 8-trapsautomaat- bedient automatisch de stuurinrichting, het gaspedaal en de remmen om parkeerplaatsen in en uit te rijden. De automatische noodremhulp met botswaarschuwing detecteert zowel overdag als ‘ s nachts voetgangers en fietsers bij snelheden van 5 tot 140 km/u, terwijl de actieve rijstrookassistent voorkomt dat men onbedoeld de rijstrook-of zijmarkeringen van de weg overschrijdt.

Soepele driecilinder

Vooralsnog is de nieuwe Peugeot 208 verkrijgbaar met 3 benzinestokers, 1  oliestoker en dit naast een elektrische variant. Voor de aandrijving van laatstgenoemde zorgt een 50 kWh-accupakket dat garant staat voor een vermogen van  100 kW/136 pk en een koppel van 260 Nm.

(Lees verder onder de foto)

Over de achtersteven loopt een zwarte band die de lichtunits verbindt.

Alle benzinemotoren zijn 1.2 PureTech-driecilinders. De minst krachtige, turboloze versie tekent voor een vermogen van 55 kW/75 pk en is gekoppeld aan een manuele vijfbak.  Van diezelfde motor is er ook nog een geblazen 75 kW/100 pk- en  96 kW/130 pk-variant. Eerstgenoemde is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, al is optioneel ook een 8-trapsautomaat verkrijgbaar.

Dieselaars kunnen terecht bij de 75 kW/100 pk sterke 1.5-viercilinder Blue HDi. In het vooronder van de test-208 stak de 75 kW /100 pk rijke 1.2 PureTech-driecilinder, goed voor een hoogste koppel van 205 Nm(bij 1.750 t/m). De dubbelnokker-twaalfklepper was gekoppeld aan de voorbeeldig schakelende én van flippers aan het stuur voorziene 8-trapsautomaat, waarvan de verhoudingen het soepele motorkarakter extra in de verf zetten. Feit is dat de 100 pk rijke 208-versie  behoorlijke prestaties weet neer te zetten. Zo weet deze  compacte vijfdeurs de 0-100 km/u-sprint al te klaren in 10,9 tellen. Veel belangrijker dan de in onze contreien irrelevante top van 188 km/u, is het brandstofverbruik. Zo nam de testwagen genoegen met gemiddeld 5,7 liter per 100 km. Het onderstel van de Peugeot 208 1.2 PureTech-100 is vrij  soepel en comfortabel. De  besturing is  bovendien aangenaam licht en biedt  toch behoorlijk wat feedback. Voorts reageert de B-segmenter rustig en veilig op plots gas loslaten in onderschatte bochten en blijft het onderstuur keurig binnen de perken.

Aan de Peugeot 208 GT Line 8A hangt een prijskaartje van 26.200 euro. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier