Porsche 718 Cayman T: véél meer dan een Boxster met dak

Cayman is de Engelse vertaling van ‘kaaiman’, een visetende krokodil bekend om zijn kracht en snelle reflexen. Een betere benaming had Porsche niet kunnen bedenken. De Cayman oogt onmiskenbaar als een Porsche en houdt qua design het midden tussen de Boxster en de 911. Qua populariteit kan de Cayman, die zich positioneert tussen de Boxster en de 911, alsnog niet tippen aan deze laatste. De Porsche Cayman is  evenwel  véél meer dan zomaar een Boxster met dak. De recent opgefriste Cayman heeft  immers een heel eigen karakter, al is hij technisch grotendeels identiek aan de Boxster.

Vooralsnog is de Porsche Cayman verkrijgbaar in vier motorvarianten. De Porsche 718 Cayman wordt zowel  gecommercialiseerd als  2.0, een  2.5 S- en GT en een 4.0 GT4.  Onlangs namen we plaats achter het stuur van de 718 Cayman T(ouring), een uitvoering die ondanks de instapmotor menig sportieveling zal bekoren.

Extra sportieve look

De look van de jongste Porsche Cayman is opmerkelijker dan ooit. Aan de buitenkant herken je de nieuwste 718 Cayman onder meer aan de bumpers in Sport Design-look, de verduisterde lichtblokken, de grijze spiegelbehuizingen, de onderaan de portieren aangebrachte stickers, de opvallende lichtmetalen 20-duims velgen en de centraal geplaatste dubbele zwarte uitlaatpijpen.

Met dank aan het standaard geleverde sportonderstel ligt deze Cayman-versie ook nog een 2 cm dichter bij het asfalt. Ook vandaag de dag is de Cayman meteen als een Porsche herkenbaar Het design wordt immers nog steeds gekenmerkt door precieze lijnen en messcherp gemodelleerde randen. Ze beklemtonen het lage en langgerekte silhouet met zijn ver naar voren geplaatste voorruit en de ver naar achteren doorlopende daklijn. Een bijzonder krachtig en typisch element is bovendien het dynamisch uitgeholde profiel van de portieren. Het zorgt ervoor dat de lucht naar de inlaten in de flanken en op die manier rechtstreeks naar de motor wordt geleid.

Passend interieur

Ook het interieur van de Porsche 718 Cayman T ademt volop sportiviteit. Het is wel even wennen aan de van lussen in plaats van hendels voorziene portieren. Eens plaats genomen op de voortreffelijk  het lichaam ondersteunende en van een Sport Tex-bekleding voorziene sportzetels merk je meteen de kwaliteit van de ergonomie aan boord. Zo hoef je niet lang te zoeken naar de juiste knop, terwijl het  specifieke instrumentarium een schoolvoorbeeld is qua overzichtelijkheid. Op de wijzerplaten is net als op de instaplijsten het T-logo aangebracht. Het kleine, leren GT- sportstuur ligt heerlijk in de hand en is voldoende verstelbaar. Aan het  stuur bevindt zich overigens de rijmodusschakelaar.

Binnenin zijn er lussen in plaats van portierhendels.

Het Sport Chrono-pakket evenals de actieve PASM-dempers behoren tot de standaarduitrusting van de 718 Cayman T. Standaard wordt de Porsche 718 Cayman T geleverd zonder PCM-unit, al is deze wel zonder meerprijs verkrijgbaar. Een groot opbergvak kwam in de plaats van die PCM-module.  De voor het interieur aangewende materialen zijn hoogwaardig en ook de afwerking laat -zoals we van de sportwagenbouwer uit Stuttgart gewoon zijn- geenszins te wensen over.

Flat four

De Porsche 718 Cayman T wordt net als de 911 Carrera T aangedreven door een basismotor. Het betreft  een 1988 cm3 metende, geblazen vierpitter-boxer gemonteerd vóór de achteras. De zestienklepper is goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 220 kW/300 pk en 380 Nm(bij 1.950 t/m). De flat four klinkt met zijn enigszins schorre sound anders dan de vroegere flat six. Niet eens luider, maar wel aantrekkelijk.  Standaard is die viercilinder-boxermotor gekoppeld aan een manuele zesbak.

De testwagen had evenwel de tegen meerprijs te verkrijgen PDK-zeventrapsautomaat  aan boord. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling is een echte aanrader. Hij reageert al in de standaardstand  alert  en zoeft doorheen zijn versnellingen zonder dat je daar veel van merkt. In de Sport-stand zijn de schakelmomenten van de PDK-automaat bruter en schakelt hij eerder terug.

De prestaties van de ‘flat four’ stellen niet teleur. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de 1.365 kg wegende 718 Cayman T  5,3 tellen nodig en op de Autobahn haalt hij desgewenst een top van 275 km/u. Het brandstofverbruik blijkt een meevaller. Volgens de constructeur neemt de tweeliter genoegen met 7,9 liter per 100 km(C02-uitstoot: 180g/km).  Wij noteerden  een gemiddeld testverbruik van net geen  9,0 liter per 100 km en dat is- gelet op het potentieel -een knappe waarde.

Standaard is de Porsche 718 Cayman T voorzien van actieve PASM-(Porsche Active Suspension Management)-dempers en een mechanisch sperdifferentieel met Porsche Torque Vectoring. Door het ten opzichte van de instapversie sportievere onderstel wist de Porsche 718 Cayman T ons op dynamisch gebied  meteen te overtuigen. Met dank aan de middenmotor geniet de Porsche 718 Cayman T van een voorbeeldige gewichtsverdeling van 46 procent vóór en 54 procent achter. In de Sport-modus staan de dempers niet alleen strakker afgesteld, maar krijg je daar bovenop ook nog eens een superdirecte besturing. Deze laatste staat ervoor garant dat de bestuurder optimaal op de hoogte wordt gebracht van wat er tussen de wielen en het wegdek gebeurt.

De combinatie van vermogen, stabiliteit en messcherpe besturing zorgt ervoor dat de adhesielimiet voor deze achterwielaandrijver ongelooflijk ver ligt. In de bochten blijft de Cayman-koets nagenoeg vlak , terwijl de vier geperforeerde en inwendig geventileerde schijfremmen ook bij zware belasting een zowel korte als rechte remweg garanderen. Dat het onderstel stevig is afgestemd, merk je wel op een gehavend wegdek, maar toch worden de oneffenheden niet dermate hard doorgegeven dat het comfort er echt onder lijdt.

Aan de Porsche 718 Cayman T hangt een prijskaartje van 67.469 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier