Renault Captur Blue dCi-115: met nog dynamischer SUV-look
Sinds de lancering in 2013 zijn er van de Renault Captur al 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De Captur groeide al snel uit tot dé bestseller in zijn segment, en dat zowel op de thuismarkt als in Europa. Wereldwijd zijn er van dit op de Clio gebaseerde model vorig jaar meer dan 282.000 exemplaren verkocht. In de Renault-showroom staat sinds kort de Captur van de tweede generatie. Wij mochten onlangs de Intens-versie van de Captur II Blue dCi-115 testen.
Ten opzichte van zijn voorganger is de Renault Captur II in de lengte met 11 cm gegroeid en zijn bovendien de breedte en de hoogte resp. met 1,9 cm en 0,7 cm toegenomen. Voorts is ook de wielbasis met 2,0 cm gegroeid tot 2,63 m. Kenmerkend voor het koetswerk zijn onder meer de full led-koplampen met dubbele C-vormige lichtsignatuur. Deze erg gestileerde koplampen worden bovendien aangevuld met bijkomende segmenten: vier frontale (2 per koplamp) en achttien zijdelingse (9 per koplamp).
Ook de bijzonder fijne achterlichtunits meten zich de C-vormige signatuur aan. Net als de koplampen omvatten de achterlichten bijkomende segmenten: 1 frontaal segment en 8 laterale segmenten per licht teneinde hun design en het typische 3D-motief te accentueren. De uiterst expressieve voorbumper onder het bredere radiatorrooster draagt eveneens bij tot de dynamischer look. Bovendien voegt hij ook een functionele toets toe in de vorm van twee brede luchtgeleiders ter hoogte van de wielkasten. Ze gaan turbulentie tegen en verbeteren de aërodynamische prestaties wat dan weer het brandstofverbruik ten goede komt.
Mede door de hogere gordellijn meet de Captur II zich meer dan voorheen een échte SUV-look aan. Deze wordt nog geaccentueerd middels skidplates voor- en achteraan in combinatie met zwarte beschermstrips rond de wielkasten en onderaan het koetswerk. De duikende motorkap met uitgesproken nerven, de sneller aflopende daklijn en het kleinere glasoppervlak dragen eveneens bij tot een nog dynamischer SUV-look. Het Captur II-dak vormt zoals voorheen een belangrijk onderdeel van het gamma personaliseringsmogelijkheden. Een semi-panoramisch glazen schuifdak is bovendien optioneel leverbaar.
Een flink onder handen genomen interieur
De interieurrevolutie is begonnen bij de nieuwste Clio en zet zich ook door naar de Captur II. Kenmerkend voor het interieur zijn onder meer de licht naar de bestuurder gedraaide ‘Smart Cockpit’ evenals de hoger gepositioneerde middenconsole en de beter binnen handbereik liggende versnellingspook.
Een grote lade doet dienst als dashboardkast. De nieuw ontworpen zetels bieden een betere steun dankzij een 1,5 cm langer zitkussen in combinatie met een meer omhullende vorm. Dankzij de met 2 cm toegenomen wielbasis is de beenruimte achterin met 1,7 cm gegroeid. Het is evenwel niet enkel de bestuurdersplaats die revolutionair is. Het hele interieur getuigt van een comfort-en kwaliteitsniveau dat niet zou misstaan in een hoger segment.
De zacht aanvoelende bekleding van het dashboard en de portierpanelen evenals de omlijsting van de middenconsole zijn daar een mooi voorbeeld van. Deze beklede portierpanelen zijn voorzien van brede inzetstukken die, net als de armsteunen, afgestemd worden op de verschillende, beschikbare interieursferen. De inzetstukken in de portieren pakken uit met een indirecte, zachte en diffuse sfeerverlichting.
De 11 cm extra wagenlengte komt uiteraard ook het koffervolume ten goede. Al naargelang de opstelling van de verschuifbare achterbank varieert het koffervolume van 395 tot 1.334 liter. Dankzij de verwijderbare koffervloer komt een vrijwel vlakke kofferbodem tot stand wanneer de achterzetels worden neergeklapt. Het multimediascherm, een hoofdelement van de “Smart Cockpit” is met zijn diameter van 9,3-duim het grootste in zijn klasse. De licht gebogen tablet doet het dashboard groter lijken en verbetert tegelijk de leesbaarheid. Het biedt met het gloednieuwe multimediasysteem “Easy Link” een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie-en infotainmentfuncties , maar zorgt ook voor de afstelling van het Multi Sense-systeem en de parameters van de rijhulpsystemen.
Net als de nieuwste Clio beschikt ook de Captur II over een digitaal dashboard met een kleurenscherm variërend van 7-tot 10-duim. Dat laatste kan bovendien ook het navigatiesysteem weergeven. Met zijn 2 centrale schermen van 9,3-en 10-duim beschikt, aldus Renault, de Captur II over het grootste weergaveoppervlak in zijn segment.
Het bijzonder goed in de hand liggende nieuwe stuur is verfijnder dan voorheen dankzij een ten opzichte van de voorganger compactere airbag. Het is ook voorzien van nieuwe, van achtergrondverlichting voorziene bedieningselementen. De Captur II is bij ons verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus: Life, Zen, Intens, Initiale Paris en Corporate Edition. De testwagen was standaard al voorzien van een autonoom noodremsysteem, rijbaanhulp, een licht-en regensensor en een snelheidsregelaar.
Zuinige oliestoker
De instapmotor is de 74 kW/100 pk sterke, benzinegestookte 1,0 liter-driepitter gekoppeld aan een manuele vijfbak. Wie meer vermogen wenst, kan terecht bij de in twee vermogensvarianten (96 kW/130 pk en 113 kW/155 pk) verkrijgbare 1.3 TCE-vierpitter welke zowel met een manuele zesbak als met een zeventrapsautomaat wordt gecommercialiseerd.
Gloednieuw is de E-TECH-PLUG in-versie, waarbij een 1,6 liter viercilinder-benzinemotor wordt gekoppeld aan twee elektromotoren en een innovatieve transmissie met diverse modi. Dieselaars kunnen terecht bij de aan de 1,5 liter Blue dCi goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 85 kW/115 pk en 260 Nm(bij 2.000 t/m). Naar wens is de oliegestookte viercilinder-achtklepper te koppelen aan een manuele zesbak of aan een zeventrapsautomaat.
De test-Captur was uitgerust met de ten opzichte van de vorig generatie beduidend strakker schakelende manuele zesbak. De prestaties van de Blue dCi-115 zijn best aanvaardbaar. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 4,2 liter per 100 km en in 11,9 seconden weet deze Captur-uitvoering vanuit stilstand naar honderd te accelereren. Dat laatste is uiteraard veel belangrijker dan de top van 187 km/u. Het sturen van de enkel als voorwielaandrijver gecommercialiseerde Captur gaat licht én met aardig wat feedback. De voortrein reageert mooi snel op stuurbewegingen en de demping is zodanig dat het onderstel snel weer houvast vindt na bijvoorbeeld oneffenheden in een bochtige weg. De van het nieuwe CMF-B-platform gebruik makende Captur II rijdt behoorlijk strak zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.
Aan de Renault Captur II Blue dCi-115 ‘Intens’ hangt een prijskaartje van 25.375 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier