Prettige reisgezel met Renault Koleos II

Al bijna een verkochte auto op de vijf is vandaag de dag een cross-over of SUV.  Na de Captur en de Kadjar voegt Renault met de Koleos II een nieuw  SUV-model aan zijn inmiddels flink gestoffeerd gamma toe. De naam Koleos is al sinds 2008 aanwezig in het Renault-gamma.

Van die eerste Koleos-generatie zijn er wereldwijd al meer dan 300.000 stuks verkocht, waarvan 73 procent buiten de Europese grenzen. In het Avondland was de Koleos van de 1ste generatie evenwel nooit echt succesvol. Begin 2017 introduceerde Renault de Koleos II, een model dat in menig opzicht beter Europese klanten weet aan te spreken.

Gespierd design

De nieuwe Koleos  koppelt de robuuste look van SUV’s aan de prestaties die klanten verwachten van een grote berline.   “De  Koleos  II voltooit de stilistische vernieuwing van het Renault-gamma dat anno 2012 werd ingezet met de Clio. We hebben niet geprobeerd de typische eigenschappen van een SUV te verzachten, integendeel.

De Renault Koleos II roept robuustheid en avontuur op.

Met zijn strakke horizontale lijnen, zijn gespierde schouders en verhoogde bodemvrijheid, hebben we ze nog versterkt”, zegt Laurens van den Acker, Directeur Industrieel Ontwerp.  Om de typische SUV-stijl te accentueren heeft de Koleos II  naast een grote bodemvrijheid (21,3 cm) ook zijdelingse portierbescherming, grote wielen (tot 19-duims) en aluminium dakstangen.

Ruim interieur

De SUV-genen van de nieuwe Renault  Koleos komen ook duidelijk tot uiting in het interieur.  De toegang is makkelijk dankzij breed openzwaaiende portieren.  Bovendien waarborgt de verhoogde rijpositie een prima zicht rondom. Zo biedt de Koleos II een 15 cm hogere rijhouding dan de Talisman, waaraan de SUV zijn moduleerbare architectuur ontleent. Gezegend met een wielbasis van 2,71 m biedt de nieuwe Koleos een onovertroffen binnenruimte.

In het  interieur  treffen we erg  fraaie materialen aan zoals het ultrafijne gesatineerde chroom voor de talloze inzetstukken op het stuur, de versnellingspook en de verluchtingsmonden. Daarenboven is de middenconsole bekleed met een aangenaam aanvoelende bekleding. Het dashboard en de portierbekleding maken gebruik van gewatteerde materialen, terwijl de lederen bekleding van de zetels en armsteunen opgesmukt is met contrasterende stiknaden.

Panoramadak

Voorts laat een optioneel verkrijgbaar glazen panoramadak (0,80 m2 oppervlakte)  het interieur baden in het licht. Met maar liefst 28,9 cm knieruimte overtreft de nieuwe Koleos al zijn rivalen en biedt hij binnen zijn segment  achterin de grootste interieurruimte.

Een hoog, breed en verticaal ontworpen dashboard.

Behalve het interieur, goed voor 35 liter aan opbergvakken, biedt ook de koffer aardig wat opbergcapaciteit. Met de achterzetels in positie bedraagt het koffervolume al 498 liter. Middels handgrepen in de koffer  kan de tweedelige (1/3-2/3) achterbank   worden neergeklapt voor een totaal laadvolume van 1.706 liter. Handig is bovendien de dubbele kofferbodem.  Met de contactkaart op zak kan de koffer bovendien worden geopend middels een voetbeweging onder de bumper.

R-Link 2

Het hart van het interieurdesign is R-Link 2, een controlecentrum dat  de multimedia, navigatie, telefonie, radio en rijhulpsystemen aanstuurt.  Het als een grote tablet werkende R-Link 2  biedt de keuze uit een horizontaal scherm van 7-duim en een verticaal exemplaar van 8,7-duim. De inzittenden beschikken over talloze aansluit- en verbindingsmogelijkheden zoals Bluetooth om te telefoneren en audio te streamen, een USB-poort, een jackaansluiting,  een 12V-stopcontact en een SD-kaartlezer. R-Link 2 biedt trouwens ook spraakbediening voor het navigatiesysteem en de telefoon.

De Renault Koleos II  is qua veiligheids- en comfortitems prima toegerust met standaard  onder meer  hoofd-, zij- en gordijnairbags,  vertrekhulp  op hellingen, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordenherkenning,  leddagrijlichten voor- en achteraan, mistlampen,  een snelheidsregelaar- en begrenzer, een boordcomputer, bandendrukcontrole,  een achteruitrijcamera, elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, een in de hoogte regelbare bestuurderszetel evenals een in hoogte en diepte regelbaar  én met nappaleder overtrokken stuur.

Testrit

De Koleos II, die zijn platform deelt met de Nissan X-Trail,  is  vooralsnog enkel verkrijgbaar  met 2  viercilinder-zelfontbranders: een  1.6 dCi van 96 kW/131 pk  en  een 2.0 dCi van 130 kW/177 pk. Wij reden de voorwielaangedreven Koleos II – er is ook een vierwielaangedreven uitvoering – met in het vooronder de meest potente diesel gekoppeld aan een CVT-automaat (X-Tronic). Die laatste wordt gekenmerkt door 7 voorgeprogrammeerde  vaste  schakelpunten.

De forse wielen accentueren het SUV-karakter.

Met een 0-100 km/u-sprint in 9,5 tellen en een gemiddeld testverbruik van 6,6 liter diesel  per 100 km stelt deze Koleos-uitvoering geenszins teleur. Een  lichtvoetige bochtenpikker is die 1735 kg wegende SUV niet, wel een prettige reisgezel met een hoogst comfortabel én voorspelbaar rijgedrag.

Aan de Renault Koleos 2.0 dCi  X-Tronic Intens hangt een prijskaartje van 37.850 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier