Review: Wonder Boy – The Dragon’s Trap is een speelbare tekenfilm
Als je al een eindje games speelt, dan doet de naam Wonder Boy zeker een belletje rinkelen. Deze actiegames voor Sega’s Master System waren grote hits in de verre jaren 80. Eentje daarvan – The Dragon’s Trap (1989) – heeft nu een nieuw likje verf gekregen.
Ik druk me te licht uit, het gaat hier om een complete make-over. De retro graphics hebben plaats gemaakt voor een cartoony handgetekende stijl. Kijk maar eens naar de trailer:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Prachtig, die nieuwe graphics! Leuk is dat je tijdens het spelen constant tussen de retro- en tekenfilmstijl kunt switchen. Als je in ieder level wil zien hoe het er vroeger uitzag, kan dat met één druk op de knop. Dit werkt ook voor de muziek, van chiptunes naar de georkestreerde arrangementen.
Het Franse team van Lizardcube heeft dus kosten noch moeite gespaard om deze klassieker nieuw leven in te blazen. De game ziet er niet alleen fantastisch uit, maar de herwerkte soundtrack maakt het helemaal af. Ik speelde deze game op de Nintendo Switch en zowel op tv als de tablet spatten de kleuren van het scherm. The Dragon’s Trap ‘on the go’ is trouwens een aanrader door de kleine levels.
Lizardcube heeft echter één aspect onaangeroerd gelaten: de gameplay. ‘The Dragon’s Trap’ is een zeer trouwe remake: de game speelt exact zoals het origineel uit 1989. Als moedige ridder verander je na de vloek van een draak in een hagedis…. maar in een gevecht is dat groene monster niet al te flexibel. Je moet dus door levels en kerkers spelen om andere draken te verslaan. Lukt dat, dan is je beloning een nieuwe dierenvorm. Je loopt hierbij het hele dierenrijk af, van een vis tot vogel.
Uitdagend, nooit frustrerend
Met de muis kan je in kleine gaatjes, terwijl je als havik kan vliegen. Mijn favoriet is de leeuw, die zelfs van snelle ninja’s gehakt maakt. Ieder dier heeft dus een andere speelstijl. Het loont ook de moeite om terug te keren naar vroege levels, want soms ontdek je Metroid-gewijs een geheim pad met een upgrade voor je levensmeter. Het origineel is bijna 30 jaar oud, maar dat merk je nergens. Ook de ‘retro’ moeilijkheidsgraad is behouden: als je bij een baas sterft, mag je het level helemaal opnieuw spelen. Er zijn geen checkpoints, maar je kan wel betere wapens en een harnas kopen. De game is uitdagend, maar nooit echt frustrerend. In een vijftal uren keek ik naar de aftiteling, perfect voor dit soort actiegame.
‘The Dragon’s Trap’ is dus een passieproject, en dat merk je vanaf de eerste seconde. Lizardcube hield van deze game en maakt ‘The Dragon’s Trap’ weer aantrekkelijk voor zelfs de jongste spelers. Kan moeilijk anders met zo’n dijk van een remake!
+ Prachtige handgetekende en geanimeerde graphics
+ Aanstekelijke soundtrack
+ Met één druk op de knop switch je de grafische stijl en muziek
+ Lizardcube raakt niet aan het level design van de game, die is nog steeds top
– Geen checkpoints, dus misschien moeilijk voor de minder getrainde speler
9/10
‘Wonder Boy: The Dragon’s Trap’ kan je downloaden op PS4, Xbox One en Nintendo Switch. De pc-versie komt in juni uit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier