RIP Nintendo WiiU: de topconsole die niemand heeft gekocht
Als we de geruchtenmolen mogen geloven, stopt Nintendo dit jaar nog met de productie van de WiiU, hun meest recente console. Dat zou kunnen kloppen, als hun nieuwe systeem (codenaam NX) er dit jaar nog aankomt. Ik probeer te achterhalen waar het misging met de WiiU, een console die commercieel flopte, ondanks de vele topgames…
Nintendo heeft de geruchten tegengesproken, maar waar rook is, is meestal vuur. De WiiU valt op dit moment niet meer te redden, en in het grootste geheim wordt nu opvolger NX klaargestoomd. Op de E3 van dit jaar (de grootste gamebeurs ter wereld) verwacht iedereen de grote onthulling, met mogelijk al een release deze winter. De WiiU kijkt zo aan tegen een levensduur van vier schamele jaren. Hoe kan het nu dat Nintendo eerst een monsterhit scoorde met de Wii, maar de opvolger nooit van de grond heeft gekregen?
Het antwoord zoek je best niet te ver: alles heeft te maken met gebruiksgemak. De Wii zorgde indertijd voor een revolutie omdat het games wel heel toegankelijk maakte: je moest gewoon de controller links of rechts bewegen, en je zag meteen resultaat op het scherm.
Als je een Wii kocht, kreeg je er WiiSports bij, en dat was voor 90 procent van de mensen al genoeg. WiiSports was een rage waar je moeilijk aan kon ontsnappen. Met WiiPlay (minigames) en WiiFit (fitness) wist Nintendo verder het grote publiek aan te spreken. Er was een tijd waar ongeveer ieder gezin een Wii bij de tv had staan.
Het is nét die onmiddellijke appeal die de WiiU totaal niet heeft. Toen de console uitkwam, was er geen ‘pick up and play’ titel als WiiSports, waar iedereen zonder één woord uitleg mee aan de slag kon. Nintendo Land (een verzameling minigames) had de grootste kans tot succes, maar was niet de hit waar Nintendo op had gehoopt. De spelbreker zou wel eens de controller kunnen zijn:
De gamepad was een mix tussen controller en tablet, maar enkele jaren geleden had je al tablets die veel geavanceerder waren. Er was dus geen nieuwsgierigheid naar deze rare controller. De gimmick van de gemakkelijke motion controls was ook weg. Je kon wel je oude Wii remote nog aansluiten op de WiiU, maar hij werd er niét mee verkocht. Je hebt dus geen ‘lightning in a bottle’ ervaring als bij WiiSports.
Zo zorg je bij het grote publiek voor verwarring: je koopt een Wii, maar de bekende controller zit er niet meer bij. En waarom zou je extra geld uitgeven voor die zware gamepad? Er waren zelfs veel mensen die dachten dat de nieuwe WiiU-games nog zouden werken op hun oude Wii. Het was al snel duidelijk dat Nintendo hun gigantische Wii-publiek kwijt was, vooral door slechte marketing. Meer zelfs, de WiiU is hun slechtst scorende console tot nu toe:
Het leek zo gemakkelijk: hou de merknaam Wii, en je hebt zeker weer een hit te pakken. Nu bleek dat de merknaam blijkbaar weinig waard was, en dat de makkelijkste oplossing ook niet de beste was. Het is nu wachten of Nintendo van hun fouten geleerd heeft met de NX.
Dat de WiiU flopte is tragisch, want Nintendo bracht de ene topgame na de andere uit. Hoewel de third party-support (EA, Ubisoft, Activison) grotendeels achterwege bleef, waren Nintendo’s eigen studio’s fantastisch bezig. Ik zal de WiiU dus vooral onthouden voor zijn onnavolgbare line-up. We sluiten ook af met een trip down memory lane:
ZombiU
Super Mario 3D World
Pikmin 3
Donkey Kong Tropical Freeze
The Wonderful 101
Bayonetta 2
Splatoon
Super Smash Bros. WiiU
Mario Kart 8
Captain Toad: Treasure Tracker
Yoshi’s Woolly World
Super Mario Maker
Is het nu nog de moeite om een WiiU te kopen? Als de games hierboven je leuk lijken, dan zonder twijfel. De WiiU was een topconsole… die het grote publiek jammer genoeg nooit bereikt heeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier