Vloeiend bewegen met de Skoda Karoq

De Skoda Karoq is de opvolger van de Yeti. Met de Karoq focust het Tsjechische automerk op een verdere uitbouw van zijn suv-gamma dat naast de grote suv Kodiaq nu ook de compacte Karoq omvat. Binnen de VAG-familie situeert de Skoda Karoq zich tussen de Seat Ateca en de Volkswagen Tiguan.

Het front van de Karoq sluit keurig aan bij de rest van het Skoda-gamma en wordt vooral gekenmerkt door geometrisch vormgegeven koplampen met precieze contouren. Een smalle lichtstrip langs de onderzijde van de koplampen staat in voor de richtingaanwijzers en het dagrijlicht. De ledmistlampen bevinden zich net onder de koplampen en zitten hoog in de neus zoals ook bij de Kodiaq het geval is. Het radiatorrooster, afgezoomd met een chroomlijst, heeft de voor Skoda zo kenmerkende trapeziumvorm, terwijl de motorkap dan weer uitloopt in het Skoda-logo.

Lange wielbasis

In zijaanzicht valt meteen de lange wielbasis (2,64 m) op. Het silhouet wordt voorts gekenmerkt door korte overhangen voor- en achteraan evenals door een aflopende daklijn. De vlakke achterlichten zijn in 2 delen opgesplitst.

De Skoda Karoq ontleent zijn radiatorrooster aan grotere broer Kodiaq.

Het buitenste deel bevindt zich op de hoeken van het koetswerk, het binnenste op de kofferklep. Achteraan wordt ledtechnologie gebruikt voor de C-vormige lichtunits, de remlichten en de nummerplaatverlichting.

Digitaal instrumentenpaneel

Al lijkt het interieur op dat van de Kodiaq, zowel het dashboard als de middenconsole zijn niettemin verschillend. De compacte suv is overigens leverbaar met een volledig digitaal instrumentenpaneel dat laat kiezen uit vier verschillende configuraties. De Classic-weergave toont de toerenteller en snelheidsmeter als ronde instrumenten links en rechts in het display. De zone tussen beide is vrij configureerbaar met bijvoorbeeld een weergave van het entertainmentsysteem of de navigatiekaart.

De Digital-weergave vult het display over de volle breedte, bijvoorbeeld met entertainmentinformatie of de navigatiekaart. Erboven en eronder rest er nog ruimte voor kleine digitale weergaves zoals onder meer de snelheid.

Desgewenst is de Skoda Karoq leverbaar met een digitaal instrumentenpaneel.

De Info Profile-lay-out biedt centraal een grote display waarop bijvoorbeeld de kaart kan worden weergegeven met links en rechts bovenaan de kaart ruimte voor extra informatie zoals navigatie-instructies en verkeersbordenherkenning. De Reduced-weergave tenslotte biedt 2 grote schermen waarop enkel geselecteerde informatie wordt getoond zoals huidige snelheid en rijbereik.

Gebarenbediening

De Skoda Karoq biedt ook gebarenbediening (beschikbaar op het navigatiesysteem Columbus) voor bepaalde functies. Daarbij detecteert en identificeert een camera de handbewegingen welke de bestuurder maakt ter hoogte van het scherm in de middenconsole. Zo kan er door het menu van het infotainmentsysteem worden gescrold met handgebaren zonder de aandacht van de weg af te leiden.

Een aflopende daklijn en C-vormige lichtunits.

De achterzetels zijn net als de voorste exemplaren verwarmbaar en zowel voor- als achterin heeft men aardig wat bewegingsruimte. Royaal is de bagageruimte, die met de zetels in positie al tekent voor 521 liter. Met neergeklapte achterzetels loopt dat op tot 1.630 liter. Extra gebruiksgemak biedt het van de Yeti overgenomen Varioflex-systeem waarbij de achterbank wordt vervangen door 3 zetels. Deze kunnen, onafhankelijk van elkaar, in de rijrichting schuiven. Daarbij varieert de bagageruimte tussen 479 en 588 liter. De drie aparte zetels kunnen trouwens ook geheel worden verwijderd en dan biedt de Karoq een laadvolume van maar liefst 1.810 liter. Met Virtual Pedal kan de kofferklep middels een voetbeweging onder de achterbumper geopend worden.

Zuinige motor

De Skoda Karoq wordt alsnog gecommercialiseerd met 2 benzinestokers, zijnde de 1.0 TSI-driepitter van 85 kW/115 pk en de 4 cilinders tellende 1.5 TSI van 110 kW/150 pk. Dieselaars komen aan hun trekken met de 1.6 TDI van 85 kW/115 pk ,de 2.0 TDI van 110 kW/150 pk en de 2.0 TDI van 140 kW/190 pk. Alle krachtbronnen maken gebruik van stop-starttechnologie.

Voorwerp van de test is de minst potente oliestoker welke in serie gekoppeld is aan een trefzeker te bedienen, kundig gespatieerde manuele zesbak. Gelet op het elastische motorkarakter dient er maar weinig geschakeld te worden om niettemin goed op te schieten in het verkeer. Voor de O-100 km/u-spurt heeft de Karoq 1.6 TDI 10,7 seconden nodig en bleek de voorwielaandrijver genoegen te nemen met gemiddeld 5,0 liter diesel per 100 km.

Skoda weet zich te onderscheiden door zijn modellen een comfortabele onderstelafstemming te bezorgen. Zo is de vering van deze compacte suv dermate soepel dat oneffenheden moeiteloos worden verteerd. In zijn segment is de Karoq ontegensprekelijk een van de comfortabelste wagens. Een vrij stevige demping zorgt er overigens voor dat het koetswerk in de bochten niet te veel gaat hellen of deinen. Skoda Karoq 1.6 TDI stuurt vrij direct én met de juiste dosis feedback. De Skoda Karoq is bovendien verkrijgbaar met alle moderne veiligheids- en rijhulpsystemen zoals een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekdetectie, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidsdetectie hellinghulp en automatische noodrem.

Aan de Skoda Karoq 1.6 TDI Style hangt een prijskaartje van 26.107 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier