Wij mochten Spider-Man voor PS4 testen: zó voelt het om als Spidey door New York te slingeren
Het is heerlijk om Spider-Man aan het werk te zien in films als Homecoming en Infinity War, maar het is nóg beter als je ook zélf in de huid van Marvels populairste superheld kan kruipen. Binnen een maand kan dat ook echt in Spider-man voor PS4. Wij speelden al de eerste uren van de game en… it’s amazing, it’s spectacular!
Spider-Man is een game die blaakt van het vertrouwen en dat merk je vanaf de eerste druk op de knop: je kan al meteen in volle vaart door New York slingeren. Het team van Insomniac verspilt geen tijd en toont meteen het resultaat van jaren hard labeur. Iedereen die straks deze game koopt, wil dat dit rondslingeren perfect aanvoelt… en het is ze ook gelukt. Het is een rush om tussen de wolkenkrabbers door te zweven en je avontuur in stijl te beginnen.
“We wisten hoe belangrijk ‘webslingeren’ was voor de game en we hebben er tot de laatste dag hard aan gewerkt. Dit was echt de hoogste prioriteit voor ons en het moest juist aanvoelen. Dat het ook je eerste actie is in de game, is geen risico maar een vereiste”, zegt Ryan Schneider van Insomniac, die we na onze speelsessie konden spreken.
Dynamische gevechten
Je eerste opdracht is om maffiabaas Kingpin in te rekenen en hier maak je ook kennis met Spidey’s vechtkunsten. Dit alles is zeer herkenbaar als je de Batman-games van Rocksteady hebt gespeeld, maar er zijn toch een paar verschillen: de gevechten zijn sneller en acrobatischer. Zo kan je een vijand snel de lucht in slingeren en hem met je web shooters volledig vast zetten. “Daarin wilden we ons echt onderscheiden van de Batman-games. Spidey heeft meer moves in de lucht dan Batman en daardoor voelen de gevechten toch anders aan. We willen je echt zoveel mogelijk in de lucht houden”, zegt Schneider.
Later zal je ook heel wat gadgets krijgen die de gevechten nog leuker maken, zoals webmijnen en zelfs een spider-drone. “Onze Ratchet & Clank-games zitten vol van dit soort speelgoed, dus hadden we al wat ervaring op dit vlak.”
Bekende vijanden
Als je met Kingpin afgerekend hebt, kom je gaandeweg meer te weten over de wereld van Peter Parker. Hij heeft al acht jaar ervaring als Spider-Man en werkt als stagiair in een labo. Insomniac laat je dit ook zelf ervaren, want soms zal je als Peter wat labopuzzels moeten oplossen. Het is interessant dat we ook dit deel van zijn wereld ervaren, want Peter is even belangrijk voor het verhaal als zijn alter ego. Mary Jane en Aunt May zijn natuurlijk ook van de partij en zullen een grote rol in het verhaal spelen. Naast de vrienden van Peter, maken we ook kennis met de vijanden van Spider-Man. Naast Kingpin zullen ook Scorpion, Rhino, Vulture en vele anderen in je web verstrikt raken.Je zal al een tijdje bezig zijn om het verhaal van de game tot een goed einde te brengen, maar er is veel meer te doen in New York. Je kan bankovervallen verijdelen, op zoek gaan naar Peters oude rugzakken en auto’s vol criminelen achtervolgen. Hoe meer gespuis je stopt, hoe meer upgrades en nieuwe pakken je kan kopen. Ieder Spidey-kostuum heeft ook een eigen uniek kenmerk, dus ze zijn er niet enkel voor de show. Er zijn 25 pakken vrij te spelen, waaronder de Iron Spider (uit Infinity War) en het Noir suit.
Na enkele uren waren we overtuigd: alles voelt goed aan in deze game, van het rondslingeren tussen wolkenkrabbers tot de acrobatische gevechten. Dit kan wel eens het Spider-Man avontuur worden waar we al zo lang van dromen.
We wilden echt álles van de nieuwe Spider-Man game weten en dus moesten we Ryan Schneider van Insomniac wel in ons web strikken voor nog wat extra vragen.
Heb je hulp gekregen van Marvel bij het ontwikkelen van de game?
Dat is natuurlijk het grote voordeel als je met Marvel en Sony kan samenwerken. We hebben beroep kunnen doen op grote namen uit de stripwereld, zoals schrijvers Christos Gage en Dan Slott (die jaren The Amazing Spider-man schreef, red.) De bekende tekenaar Adi Granov heeft ook een kostuum voor ons ontworpen, het velocity suit. Marvels schatkist ging helemaal open voor ons. (lacht) Jon Paquette is echter onze interne hoofdschrijver, met hulp van onze creatieve lead Bryan Intihar. We hebben zelf voornamelijk voor het script gezorgd, maar input van iconen als Slott is van onschatbaar belang.
Je kan talloze dingen doen als Spider-Man in New York. Hoe zorg je ervoor dat er genoeg variatie is in alle sidequests?
Het voordeel is dat Spider-Man een zeer veelzijdig personage is. Je zal ‘doordeweekse’ dingen doen zoals bankovervallen verijdelen, maar je kan ook meer over Spidey’s geschiedenis leren en missies doen met bekende personages als Black Cat en Taskmaster. Er zijn nog meer verrassingen, maar daarvoor zal je de game moeten spelen. Vergis je niet: wij willen een fantastische open world game maken, punt uit. Dat je met Spider-man speelt, is gewoon de kers op de taart.
Wat was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van de game?
Werken met de meest populaire stripheld aller tijden. Dat is een groot gewicht op onze schouders en we voelen die verantwoordelijkheid. We moeten ook een game maken die zowel de trouwe fans als nieuwkomers pleziert. Die balans vinden, is niet altijd eenvoudig.
Waarom kozen jullie om een eigen versie van het Spider-man universum te ontwikkelen?
Insomniac blijft een creatieve studio en we willen onze inventiviteit injecteren in de wereld van Peter Parker. We mogen werken met talloze bekende personages, maar we geven er onze eigen twist aan en dat geeft voldoening. Alles is bekend, maar voelt toch anders aan.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Spider-Man is vanaf 7 september verkrijgbaar, exclusief voor PlayStation 4.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier