Subaru XV 2.0 e-Boxer verkiest comfort boven sportiviteit

De anno 2011 voor het eerst op de markt gebrachte XV van Subaru  is een  cross-over met een opvallend  trendy design. Dat laatste zorgt voor een krachtige uitstraling en dit ondanks de compacte afmetingen. De Subaru XV is geenszins een verhoogde Impreza, maar een op zichzelf staand model, dat het in zijn segment  moet opnemen tegen succesvolle cross-overs  zoals de Nisssan Qashqai , de Hyundai Tucson en de Kia Sportage.

De in 2017 vernieuwde  Subaru XV heeft voldoende troeven om het de concurrenten in het groeiende segment van de cross-overs behoorlijk lastig te maken. Vandaag de dag is de XV goed voor meer dan 40 procent van Subaru’s verkoop in Europa. Wereldwijd verkocht Subaru vorig jaar iets meer dan een miljoen wagens, waarvan slechts 40.000 stuks in Europa. De Subaru XV wordt gecommercialiseerd met zowel een 1,6 liter boxermotor van 84 kW/114 pk als met een tweeliter van 110 kW/150 pk.

 E-Boxer

In de wedloop om alsmaar minder C02-uitstoot, ontkomt ook Subaru niet aan elektrificatie. De dieselversies heeft de Japanse constructeur alvast uit zijn gamma geschrapt. Onder het label “e-Boxer” pakt Subaru uit met milde hybridetechniek voor zowel de cross-over XV, de SUV Forester als de vijfdeurs Impreza.  Een geheel elektrisch aangedreven Subaru, zijnde het resultaat van de samenwerking met Toyota, zal in de al dan niet nabije toekomst overigens zijn opwachting maken. Vooralsnog moet de Subaru-klant genoegen nemen met een mild hybrid-aandrijfaggregaat. Recentelijk gingen we op pad met van zo’n aandrijflijn voorzien Subaru-model: de XV 2.0i e-Boxer voorzien van het Premium-uitrustingsniveau.. De Subaru e-Boxer-aandrijflijn zorgt voor een optimaal samenspel tussen de atmosferische én direct ingespoten 2.0-liter boxermotor van 110 kW/150 pk en de 12,3 kW/ 16,7 pk sterke elektromotor die geïntegreerd is in de CVT (Continu Variabele Transmissie) én die gevoed wordt door een 0,6 kWh accu.  De constructeur maakt er ons op attent dat de trillingvrije tweeliter boxermotor voor 80 procent nieuw is, al moet de viercilinder het wel met 6 pk minder zien te stellen. Het maximale koppel tekent voor 194 newtonmeter en komt vrij bij 4.000 toeren. De elektrische componenten zorgen er bovendien voor dat het wagengewicht is opgelopen tot 1528 kg.

Drie rijmodi

De Subaru XV e-Boxer laat toe te kiezen uit drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving. Bij vertrek vanuit stilstand én bij lage snelheden drijft enkel de elektromotor de wagen aan. Je moet dan wel nauwelijks het gaspedaal beroeren, zo niet springt vrijwel meteen de benzinemotor bij. Het is wel mogelijk een volledig elektrisch rijbereik  van 1,6 kilometer waar te maken bij een maximale snelheid van 40 km/u, maar een forse “duw” is al bij al niet voor de elektromotor weggelegd.  Bij hogere snelheden werken benzinemotor en elektromotor samen in de rijmodus “Motor Assist driving”. Op hoge snelheid schakelt de e-Boxer-aandrijflijn over naar de rijmodus “Engine driving”. In die modus drijft de boxermotor de auto aan terwijl de accu wordt opgeladen. Bij een rustige rijstijl, die overigens het best past bij deze cross-over, springt de krachtbron vrij zuinig om met de brandstof en is een gemiddeld brandstofverbruik van net geen 7,0 liter per 100 km waar te maken.

Subaru maakt zich overigens sterk dat, afhankelijk van de rijstijl een 10 procent lager benzineverbruik mogelijk is in vergelijking met de vroegere tweeliter-boxerbenzinemotor. Bij flink gasgeven, bijvoorbeeld om in te halen, neemt het verbruik wel exponentieel toe, ook al zorgt de trekkracht van de elektromotor er voor dat het toerental laag wordt gehouden bij het accelereren. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,7 seconden . Je komt evenwel snel tot de conclusie dat de CVT-transmissie het liefst houdt van cruisen op constante snelheden en daar vaart uiteraard het brandstofverbruik wel bij.

Vertrouwenwekkend rijgedrag

De op het nieuwe SGP (Subaru Global Platform) staande XV pakt uit met een solide rijgedrag en daar zijn de  permanente vierwielaandrijving en de boxermotor uiteraard niet vreemd aan.

(Lees verder onder de foto)

De Subaru XV heeft 22 cm bodemvrijheid.

Zoals bij alle Subaru’s is de krachtbron laag in de motorruimte geplaatst. Dit resulteert in een lager dan gemiddeld zwaartepunt. De dichter bij de grond liggende boxermotor komt ontegensprekelijk de koersvastheid ten goede. Met 22 cm bodemvrijheid en de Symmetrical AWD met X-Mode is  ook de Subaru XV 2.0 e-Boxer uitermate geschikt voor verschillende weersomstandigheden en flink wat offroad-plezier.  Alhoewel de Subaru XV e-Boxer aangenaam direct stuurt en voldoende communiceert met de bestuurder, nodigt de XV e-Boxer niet echt uit tot snel bochten pikken. De cross-over verkiest comfort boven sportiviteit.

De XV e-Boxer is  van huis uit voorzien van X-Mode, een systeem dat de controle regelt van zowel de motor, de transmissie, de Symmetrical All-Wheel Drive als het remsysteem. De X-Mode waarborgt een optimale tractie op gladde wegen en steile hellingen. Wanneer de X-Mode is geactiveerd, helpt de hellinghulp (Hill Descent Control) automatisch een constante snelheid aan te houden tijdens dalingen.  Op die manier kan de bestuurder zich meer focussen op het sturen en minder op het remmen. Verbeteringen aan de ophanging en het chassis zorgen er voor dat oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden gladgestreken. Het is wel zo dat de XV 2.0i e-Boxer het moet stellen met een trekgewicht van 1.270 kg tegen 1.400 kg voor de XV 1.6 met conventionele krachtbron.

Verbeterde kwaliteitsbeleving en tal van veiligheidssystemen

Het is goed toeven in de Subaru XV 2.0 e-Boxer, waarvan de kwaliteitsbeleving in het interieur er na de opfrisbeurt van 2017 duidelijk is op vooruitgegaan. Standaard biedt de cross-over al o.m. een 4,2 duim kleurenscherm tussen de tellers evenals een 6,3 duim exemplaar bovenaan de middenconsole.

(Lees verder onder de foto)

Een mooi afgewerkt interieur.

Voorts zijn al vanaf het Comfort-uitrustingsniveau onder meer al elektrisch bediende ramen en buitenspiegels, verwarmbare voorzetels, meerdere USB-poorten en AUX-aansluiting, een automatische airco (2 zones), een leren stuur en versnellingspook evenals privacy glass voor de zijruiten achter en de achterruit.

De door ons gereden XV 2.0 i e-boxer was voorzien van het Premium-uitrustingsniveau dat onder meer voorziet in een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel, een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak evenals in een leren zetelbekleding. De interieurruimte werd groter dankzij het nieuwe chassisplatform. Zowel voor- als achterin beschikt men over voldoende ruimte en dito opbergcapaciteit. Zo is de ruimte rond de achterbank groter geworden en omdat de accu onder de laadvloer is gemonteerd blijft de  beschikbare bagageruimte (345 liter) ongewijzigd. De 60/40 gescheiden achterbank kan met het oog op een vlakke laadvloer eveneens worden neergeklapt. Aan veiligheidsvoorzieningen ontbreekt het geenszins. Standaard is de wagen onder meer voorzien van  7 airbags (incl. knieairbag voor de bestuurder), dodehoekdetectie,  EyeSight, Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist, Rear Vehicle Detection evenals Reverse Automatic Braking en Rear Seat Reminder. Al bij al behoort de Subaru XV vandaag de dag tot de meest veilige wagens in zijn klasse.

Aan de Subaru XV 2.0i e-Boxer “Premium” hangt een prijskaartje van 35.995 euro.

.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier