Vlot en compact rijden met nieuwe Suzuki Swift
De Suzuki Swift, een vlotte en compacte B-segmenter, werd 31 jaar geleden voor het eerst op de markt gebracht. Anno 2000 schrapte de Japanse constructeur dit model uit haar gamma, maar 4 jaar later zag een nieuwe Swift het levenslicht. Inmiddels is de wagen uitgegroeid tot een bestseller waar er al 5,3 miljoen stuks van werden verkocht.
Vandaag de dag is het eerder ongewoon dat een model bij een generatiewissel de buitenmaten ziet krimpen. Dat is bij de nieuwste Suzuki Swift toch het geval. De nieuwste Swift werd een centimeter korter en bovendien met 1,49 m ook nog eens 1,5 cm lager dan zijn voorganger. Met zijn lengte van 3,84 m positioneert de nieuwste Swift zich in het Suzuki-gamma tussen de Baleno en de Ignis.
Swift-DNA
Is het koetswerk in de lengte gekrompen, de breedte nam dan weer met maar liefst 4 cm toe tot 1,73 m. Toch doet de nieuwste Swift qua exterieur nog altijd denken aan het vorige model. De fabrikant maakt zich sterk dat het koetswerkdesign steunt op het concept van ‘een gedurfde evolutie van het Swift-DNA’.
Items die werden overgenomen en verbeterd zijn onder meer de krachtige schouders, de zwarte A-stijlen evenals de verticale lichten voor- en achteraan. Het brede radiatorrooster, het aanvullende bumperrooster en de gespierde karakterlijnen op de flanken laten volgens de producent geen twijfel bestaan omtrent het dynamische karakter. Het lage visuele zwaartepunt wordt overigens verder naar beneden gebracht door de zwarte ruitstijlen die de illusie van een zwevend dak creëren.
Hoogtechnologisch
De nieuwste Swift is er wel nog enkel als vijfdeurs. De fabrikant maakt zich sterk dat de in de achterste stijlen geïntegreerde portiergrepen leiden tot een sportieve flair. De ledsignatuur in de koplampen evenals de achterlichtblokken dragen bij tot een hoogtechnologische look.
Ruimte
Achterin ontbreekt het volwassenen geenszins aan hoofd- en beenruimte. Met het oog op meer hoofdruimte zijn de zetels trouwens wat lager gemonteerd. Zoals bij nogal wat Aziaten is de zitting van de voorzetels evenwel nogal kort.
Het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit, terwijl het koffervolume met 25 procent (+ 54 liter) groeide tot 264 liter. Met de achterbank plat loopt het laadvolume zelfs op tot 947 liter.
Dashboard
Het dashboard is prima afleesbaar en de voornaamste knoppen liggen keurig binnen handbereik. Het onderaan afgeplatte stuur is enkel in de hoogte verstelbaar. Harde kunststoffen zijn – gelet op het prijskaartje – ook deze B-segmenter niet vreemd, al stellen zowel de ergonomie als de afwerking niet teleur.
De Suzuki Swift van de derde generatie pakt daarenboven uit met rijhulpsystemen die je niet in elke wagen van die klasse aantreft, zoals autonome noodremhulp, de rijstrookwaarschuwing en de grootlichtassistent.
Schakelgedrag
De nieuwste Suzuki Swift is leverbaar met 2 benzinemotoren: een 66 kW/90 pk sterke, atmosferische 1,2 liter viercilinder en een 82 kW/112 pk rijke, geblazen 1.0-driecilinder. Wij namen onlangs de Swift 1.0 Boosterjet onder de testloep.
Standaard wordt de 998 cm3 metende driepitter, opgegeven voor een hoogste koppel van 170 Nm (bij 2.000-3.000 t/m), gekoppeld aan een manuele vijfbak. Het schakelgedrag vinden we prettig: veel gevoel en niet te zwaar. De hoogste versnelling heeft een duidelijke overdrivefunctie.
Comfortabel rijden
De Suzuki Swift III rust op een nieuwe generatie van het zogeheten ‘Heartect’-platform dat we inmiddels ook aantreffen bij de Baleno en de Ignis. De nieuw ontworpen lichte en erg stijve ophanging garandeert al bij al een veilig en comfortabel rijgedrag. De elektrisch bekrachtigde besturing biedt daarenboven aardig wat feedback.
Zonder meer indrukwekkend is de handelbaarheid, waardoor de Swift, goed voor een draaicirkel van amper 9,6 m, zich onder meer in de stad erg in zijn sas voelt. Tot de standaarduitrusting van de Swift 1.0 GL+ behoren onder meer de 16-duims lichtmetalen wielen, de mistlampen voorin, de manuele airco, de zetelverwarming voorin evenals de front-zij (voorin) en gordijnairbags.
Aan de Suzuki Swift 1.0 Grand Luxe+ hangt een prijskaartje van 17.899 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier