Vastgoedtip op zondag: Goede ‘match’ begint met goede plaatsbeschrijving
Stephan Coenen is voorzitter van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB Vlaanderen). Geen dag gaat voorbij of hij ervaart hoe belangrijk de baksteen voor de Vlaming is. Elke week krijg je zijn tips over kopen en verkopen, huren en verhuren en het leven in een mede-eigendom.
Wanneer je huurt is het belangrijk dat je een vertrouwensband opbouwt met de verhuurder. Ik zeg altijd: een goede ‘match’ begint met een goed contract. En nog belangrijker: met een goede plaatsbeschrijving.
1. Zo snel mogelijk
Huurders én verhuurders hebben er baat bij om zo snel mogelijk een nauwkeurige plaatsbeschrijving op te maken. De plaatsbeschrijving moet ofwel bij aanvang van de huurovereenkomst (= bij intrede) worden opgemaakt, vooraleer de huurder z’n nieuwe thuis betrekt, ofwel tijdens de eerste maand van de ingebruikname. Een kras in de parketvloer, een barst in het raam: zorg niet alleen dat het op papier staat, maak er ook foto’s van. Een nietszeggende clausule à la ‘het appartement is in goede staat en beide partijen erkennen dit’ kan niet als een goede plaatsbeschrijving worden beschouwd.
2. Doe beroep op een professional
De plaatsbeschrijving kan opgesteld worden door de huurder en de verhuurder onderling, maar makkelijker is het om hiervoor toch beroep te doen op een vastgoedmakelaar. Die is gespecialiseerd in de opmaak van plaatsbeschrijvingen en gaat objectief te werk.
3. Gezamenlijke kosten
De wetgeving voorziet dat de plaatsbeschrijving op gezamenlijke kosten van de huurder en de verhuurder moet gebeuren. Doe je beroep op de expertise van een vastgoedmakelaar, weet dan dat de kost door beide partijen voor de helft zal worden gedragen. Ten slotte is het ook mogelijk dat elk van de partijen zich laat vergezellen door een expert naar keuze, die ze dan zelf betalen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier