Sportieve en elegante Volkswagen Arteon
Amper 2 jaar na de voorstelling van de concept car Sport Coupé GTE op het Autosalon van Genève, lanceerde Volkswagen al de productieversie van de Passat CC-opvolger: de Arteon. Die laatste is een vijfdeurs GT die zich in het flink gestoffeerde VW-gamma positioneert onder het topmodel Phaeton, maar boven de Passat.
De Arteon wordt gebouwd in het Duitse Emden, een locatie die met de aangrenzende zeehaven op maat gesneden is van een wagen zoals de Arteon. Dit model komt in nagenoeg alle voor deze wagenklasse relevante landen op de markt.
Avant-gardistisch design
De VW Arteon verenigt de designelementen van een klassieke sportwagen met de elegantie en het plaatsaanbod van een fastback. “De Arteon is een avant-gardistische businessclass-GT die hart noch verstand onberoerd laat”, aldus VW-designdirecteur Klaus Bischoff. Dankzij de lange wielbasis, de langgerekte daklijn, het coupéachtige fastbackdesign en de grote kofferklep, biedt deze GT meer ruimte en flexibiliteit dan een klassieke berline. De Arteon is een concurrent voor onder andere de Audi A5 Sportback en de BMW 4GT.
De VW Arteon heeft duidelijk afstand genomen van het bekende VW-familiegezicht. Een van belangrijkste designelementen is het volledig nieuw ontwikkelde front, dat gekenmerkt wordt door onder meer korte overhangen, een ver naar voren en tot op de vleugels doorlopende motorkap en een radiatorrooster dat de hele voorkant inpalmt. De standaard ledkoplampen en -dagrijlichten versmelten daarbij naadloos met de verchroomde dwarslijsten van het radiatorrooster en de motorkap. Kenmerkend voor deze vierdeurscoupé zijn behalve de schuin aflopende daklijn eveneens de net als bij de Passat CC achterwege gebleven ruitframes. Door het samengaan van avant-gardistisch design en sportief charisma zorgt de Arteon, aldus VW, voor een compleet nieuwe invulling van het begrip ‘Gran Turismo‘.
De 4,87 meter lange, 1,87 meter brede en 1,45 meter hoge VW Arteon ontstond op basis van het modulaire MQB-platform voor dwars ingebouwde motoren. Die inbouwpositie creëert heel wat ruimte, zodat er zich tussen beide assen een wielbasis van 2,84 meter uitstrekt. De voorinzittenden profiteren maximaal van de voordelen die het MQB-platform biedt. Met de achterbank in positie biedt de Arteon al 563 liter bagageruimte, met de bank neergeklapt loopt dat op tot 1.557 liter. Het lange dak tekent voor de uitzonderlijke hoofdruimte achterin.
Het dashboard is qua vormgeving een doorontwikkeling van dat van de VW Passat. Het centrale designelement is een innovatieve ventilatieopening, welke zich functioneel en tegelijk decoratief als een strook over de volledige breedte van het interieur uitstrekt. Het horizontaal georiënteerde instrumentenbord loopt aan de zijkanten homogeen over in de bekledingen van de voorportieren. Sportiviteit en elegantie zijn al bij al kenmerkend voor de Arteon. De middenconsole past overigens helemaal bij het avant-gardistische en sportieve karakter. Net als bij een sportwagen loopt ze duidelijk omhoog naar het instrumentenbord, waar ze vervolgens aansluit op de bediening van de klimaatregeling en de infotainmentsystemen.
De drie kleurthema’s voor het interieur (zwart, donkergrijs en een combinatie van donker-en lichtgrijs) sluiten bovendien naadloos aan bij de koetswerkkleur. Naargelang het gekozen materiaal (stof, alcantara of leder) neigt de sfeer in het interieur sterker naar elegantie of sportiviteit. In de VW Arteon ‘Elegance’ en de Arteon R-Line zijn de zetels altijd bekleed met een combinatie van alcantara en leder.
Innovatieve bijstandssystemen
In het vooruitstrevende concept van de VW Arteon passen uiteraard innovatieve bijstandssystemen. Talrijke technologieën debuteren in dit premiummodel trouwens als VW-noviteit. Tot de interactieve en gedigitaliseerde interfaces behoren optionele hightechelementen zoals het Active Info Display (geheel digitale instrumenten) evenals het head-up display. De infotainmentsystemen (6,5 tot 9,2-duim) ontwikkelde Volkswagen helemaal nieuw. Het topsysteem Discover Pro heeft een glazen oppervlak zoals bij een tablet en is volledig vrij van analoge toetsen.Het 9,2-duims display werkt bovendien met gebarenbediening.
Tot de voorhanden zijnde veiligheidssystemen behoren onder meer de adaptieve snelheidsregelaar van de nieuwste generatie. Die houdt onder meer rekening met snelheidsbeperkingen en trajectgegevens en past daaraan automatisch de snelheid aan. De Emergency Assist van de tweede generatie remt – indien de bestuurder plots onwel wordt – de auto niet enkel af ,maar stuurt deze ook naar de meest rechtse rijstrook. Bovendien is de rijstrookwisselhulp nu al actief vanaf 10 km/u in plaats van 30 km/u. De VW Arteon is alsnog verkrijgbaar met een benzinemotor 2.0 TSi(280 pk) en een in 2 vermogensvarianten (150 en 240 pk) te bekomen 2.0 TDi. Al deze krachtbronnen zijn direct ingespoten viercilinders. De 2.0 TSI en de 2.0TDI van 240 pk beschikken bovendien standaard over vierwielaandrijving (4MOTION).
Aan de VW Arteon 2.0 TSi 4Motion hangt een prijskaartje van 51.920 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier