Heerlijk stoer én innovatief, da’s de Volvo XC60 D4

Met de in 2008 voor het eerst op de markt gebrachte XC60 beschikt Volvo over een prima troef in het felbevochten  suv-segment. Zelfs 9 jaar na zijn lancering was dit Volvo-model in Europa nog steeds de best verkopende middelgrote premium-SUV.

Vandaag de dag tekent de XC60 voor ongeveer 30 procent van Volvo’s wereldwijde verkoop. Teneinde de zware concurrentie succesvol te kunnen aangaan, dien je in dat boomende  SUV-segment steeds over een model te beschikken, dat boven het maaiveld uitsteekt. Naar onze bescheiden mening is dit zeker het geval bij de vorig jaar gelanceerde nieuwe XC 60. Net als de 90-serie staat deze voortaan op het  modulaire SPA (Scalable Product Architecture)-platform.

Stoerder

De nieuwe XC60 werd ten opzichte van de voorganger daardoor 5 cm langer en 1 cm breder, terwijl de wielbasis (2,86 m) ook nog eens 6 cm langer werd. De nieuwste XC60 oogt weliswaar stoerder dan ervoor, maar nog steeds  is en blijft het een erg stijlvolle midi-SUV.

Het front van de nieuwe Volvo XC 60 wordt onder meer gekenmerkt door een nieuwe neus.

Je kijkt bij deze nieuwkomer naar een evolutie van het vorige model, ook al is geen enkel plaatwerkdeel meer hetzelfde. Zijn aantrekkingskracht schuilt overigens ook in de combinatie van een gedurfd design en tal van intelligente veiligheidsvoorzieningen.

Minder hoekig

Al sinds het  modeljaar 2014 heeft Volvo bij de XC60 komaf gemaakt met het extreem hoekige design dat zijn auto’s lange tijd heeft gekenmerkt. Voortaan wordt de  XC60 gekenmerkt door onder meer een verchroomd radiatorrooster met verticale lamellen, een fors logo en  koplampen met een centrale led-strook. Achteraan worden de gespierde schouders nog steeds geaccentueerd door verticaal geplaatste lichtunits. Om het  SUV-karakter te benadrukken is de XC60 leverbaar met aluminium dorpelprofielen en met  in de bumpers geïntegreerde beschermplaten voor- en achteraan.

First Class

Het interieur van de XC60 stelt ook anno 2018 nog steeds de chauffeur centraal. Volgens de producent moet deze zich voelen als een piloot van een jet die zijn passagiers ‘First Class’ vervoert. Een voortreffelijk audiosysteem maakt overigens  deel uit van die First Class-beleving. Opmerkelijk zijn de geprofileerde, ronduit voortreffelijke zittende en dito verstelbare zetels. De in 3 delen neerklapbare achterbank staat  wat hoger opgesteld dan de voorzetels waardoor de achterpassagiers een goed zicht hebben.

Om hoofd- en beenruimte zit men zowel voor- als achteraan niet verlegen. Opbergmogelijkheden biedt het interieur in voldoende mate, terwijl de bagagecapaciteit al naargelang de opstelling van de achterzetels varieert van 505 tot 1.432 liter. De achterbank is overigens moeiteloos neer te klappen  waardoor er een geheel vlakke laadvloer ontstaat.

Hoogwaardig materiaal

Het digitale instrumentarium is hoogst overzichtelijk en zowel de knoppen als de hendel zitten bovendien op de plek waar  je ze verwacht. Het multimediasysteem werkt voor een aanraakscherm trouwens voorbeeldig. Het interieur is, naar loffelijke Volvo-traditie, voorzien van hoogwaardige materialen en keurig afgewerkt.

Een erg fraai én overzichtelijk dashboard.

Van huis uit is de XC60 voorzien van onder andere een automatische airco (2 zones), een 8-duims digitaal en adaptief bestuurdersdisplay en een cruise control met snelheidsbegrenzer.

Soepele tweeliter-oliestoker

De nieuwste Volvo XC60 wordt  vandaag de dag nog uitsluitend gecommercialiseerd met vierpitters. Aan benzinezijde zijn er de T5 en de T6, die respectievelijk goed zijn voor een vermogen van 184 kW/250 pk en 228 kW/310 pk. Voor de hybride-adepten is er de T8, goed voor een vermogen van 300 kW/407 pk.  In de door ons gereden XC60 D4 AWD huist een 140 kW/190 pk sterke en erg geluidsvriendelijke, tweeliter-zelfontbrander. Deze is gekoppeld aan een alom geprezen Geartronic-achttrapsautomaat welke een prima span vormt met de 16-klepper.

Het schakelen is voldoende snel en soepel en kan behalve met de pook eveneens middels flippers aan het goed in de hand liggende stuur.  Het riante koppel van 400 newtonmeter  levert de oliestoker al vanaf 1.750 toeren. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de Volvo XC60 D4 AWD  8,4 seconden nodig en op de Autobahn houdt het pas op bij 205 km/u. Bovendien neemt de  zelfontbrander maar met mondjesmaat brandstof tot zich. Zo noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van 7,2 liter diesel per 100 km.

Innovatieve veiligheidstechnologie

De Volvo XC 60 is er niet voor snelheidsfanaten. Ten opzichte van de  voorganger ligt de nieuwe, vierwielaangedreven XC60 wel steviger op de weg en doen de rijeigenschappen denken aan die van de XC90.  Zo stuurt de XC60 D4 AWD  onder meer erg precies, al zullen sommigen de elektrisch bekrachtigde besturing wat te licht vinden.

Achteraan zijn er 2 uitlaten en een dakspoiler.

Luchtvering kan bij de XC60 worden gekoppeld aan adaptieve demping, waarbij gekozen kan worden uit 5 rijmodi (Eco, Comfort, Dynamic, Offroad en Individual).  Deze SUV leent zich in de allereerste plaats tot comfortabel, ontspannen en last but not least veilig rijden, daarbij geholpen door de vele aan boord weer te vinden veiligheidsvoorzieningen. Zo kreeg het City Safety-systeem (actief bij snelheden tussen 50 en 100 km/u) in de XC60 een update middels toevoeging van stuurhulp die ingeschakeld wordt zodra automatisch remmen niet volstaat om een mogelijke aanrijding te voorkomen.

Een andere  functie is Oncoming Lane Mitigation, welke de bestuurder helpt aanrijdingen met wagens in de tegenovergestelde rijrichting te voorkomen. Door automatische stuurhulp wordt de wagen terug naar de juiste rijstrook geleid. Optioneel is de XC60 eveneens leverbaar met Pilot Assist, Volvo’s geavanceerde semi-autonome rijmodus die desgewenst het sturen, accelereren en remmen overneemt van de bestuurder. Niet onbelangrijk is voorts dat Volvo ernaar streeft dat tegen 2020 niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo.

Aan de Volvo XC60 D4 AWD Geartronic ‘Momentum’ hangt een prijskaartje van 49.550 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier