De (blijvende) hype van krachtige parfums …
Parfums zo krachtig dat ze een toevallige passant een olfactorische mokerslag uitdelen, lijken alomtegenwoordig. Ze hangen in winkelstraten, overvallen je in overvolle wagons en op schoolpleinen, want ook jongeren vallen voor bedwelmende geuren.
De populariteit van krachtige parfums mag de afgelopen jaren dan wel toegenomen zijn, nieuw zijn ze niet. Ook in de jaren 80 domineerden explosieve geurbommen zoals Poison van Dior of Giorgio Beverly Hills de parfumerie. Als tegenreactie op die overdaad raakten nadien witte muskusgeuren, parfums die doen denken aan schone was, in de mode. “Net zoals het gaat in de modewereld, komt alles vroeg of laat terug”, zegt parfumexpert Sofie Albrecht. “De interesse voor bepaalde geuren is altijd gelinkt met de tijdsgeest. Het leven werd de afgelopen jaren heel individualistisch, deels door de opkomst van sociale media en de selfiecultuur. Daar hoort voor velen een aanwezig parfum bij.”
Aantrekkingskracht
Ook de internationalisering van de markt zorgde voor een shift in het hedendaagse parfumlandschap. “De aantrekkingskracht van het Midden-Oosten heeft een aanzienlijke invloed op westerse merken, aangezien dit ook voor hen een boeiende markt is”, aldus Albrecht. Parfums die voor westerse neuzen aanvankelijk als dominant, zelfs agressief werden ervaren, raken steeds meer ingeburgerd en drukken hun stempel op de mainstream parfumerie. “Terwijl de Franse school parfum op een haast intellectuele manier benadert, kent de Midden-Oosterse parfumerie vooral een praktische insteek: ‘hoe kunnen parfums in een klimaat met temperaturen tot 50 graden Celsius toch lang geuren?’”, verduidelijkt Maxime Bocxtaele van nicheparfumerie Necessities.
“Net zoals het gaat in de modewereld, komt alles vroeg of laat terug” – parfumexpert Sofie Albrecht
Het antwoord zit in een formule waarin luxueuze ingrediënten zoals het kruidige oudh, amber en vanille een hoofdrol spelen. “Vooral oudh houdt lang op de huid en blijft dagenlang in je kleren zitten”, weet Sofie Albrecht. “Maar het is heel prijzig.” Vandaag wordt het dan ook vaak vervangen door synthetische moleculen zoals ambermax, een sterke, vrij dierlijke geur met aspecten van musk, hout en amber, die die bekend staat om zijn sterke projectie en langdurige houdbaarheid.
Instant wauw-effect
Opvallend is dat veel jongeren de lieflijke bloemengeuren op moeders kast links laten liggen en naar het zware geschut grijpen. Gen Z is op zoek naar verleidelijke parfums met een instant wauw-effect, lange houdbaarheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Die ontdekken ze vooral via sociale media (de populaire hashtag #perfumetok is op TikTok goed voor meer dan vijf miljard views) waar geurbommen zoals het immens populaire Baccarat Rouge 54 van Maison Francis Kurkdjian maar ook budgetvriendelijke alternatieven zoals Red Temptation van Zara of Cloud van popster Ariana Grande massaal worden aangeprezen.
Sofie Albrecht voorspelt dat de hype van krachtige geuren, net als de parfums zelf, nog lang zal blijven hangen. Amberachtige ingrediënten blijven aanwezig, al zie ik de trend wel nog evolueren. Volgend jaar mogen we meer rokerige invloeden verwachten.” (Laure Vandendaele)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier