Gepersonaliseerde cosmetica is aan een opmars bezig
Van een op je DNA gebaseerd serum over gepersonaliseerde shampoo tot parfum dat helemaal op maat voor je werd gemaakt. Echte luxe voor je huid en haar zit tegenwoordig in een persoonlijke aanpak. En, bonus, die hoeft niet per se uitzonderlijk duur te zijn.
Een foundation die 100% matcht met je huidskleur, skincare die bijstuurt waar het volgens je DNA fout loopt, shampoo en conditioner die op al je haarnoden inspelen… De niche van beautyproducten op maat is intussen erg uitgebreid en blijft groeien.
De redenen om gepersonaliseerde cosmetica te kopen zijn uiteenlopend. Zo krijg je instant een gevoel van exclusiviteit en luxe omdat iets speciaal voor jou (en niemand anders) werd gemaakt, al dan niet met jouw naam op het flesje. Voor veel mensen is het cosmetica-aanbod ook zo overweldigend dat ze niet weten waar en wat kiezen en dat graag aan iemand anders overlaten.
Mylan Pran, projectmanager gezondheid en beauty bij Euromonitor International, haalt ook inclusiviteit aan. “Gepersonaliseerde beauty helpt tegemoetkomen aan de unieke behoeften en eigenschappen van consumenten”, schrijft ze in een artikel op de website van het marktonderzoeksbureau. “Ze houdt rekening met factoren als ras, etniciteit, huidskleur, huidproblemen en geslacht.” Handig wanneer je geen foundation vindt die matcht met je erg lichte of donkere huid.
Bloedplasmaserum
Nu kunnen cosmetica op verschillende levels worden gepersonaliseerd. Zo bepalen merken als Routinely, My Blend en Function of Beauty welke producten geschikt voor je zijn met een vragenlijst op hun website. Die is gekoppeld aan data die berekenen welke producten of bestanddelen voor jou goed zijn.
Je krijgt instant een gevoel van exclusiviteit en luxe omdat iets speciaal voor jou werd gemaakt
Andere merken bieden dan weer (online) consultaties aan met huid- en haarexperts die verzorging op maat kunnen voorschrijven. Sommige daarvan, zoals Universkin, zijn enkel beschikbaar bij dermatologen.
Heel high-end en hightech is gepersonaliseerde skincare op basis van een DNA-test. Het Amerikaanse So Me Skincare stopt dan weer je eigen PRP ( platelet rich plasma , plasma dat uit je bloed wordt gefilterd) in een serum op maat dat bij een dermatoloog ter plekke voor je wordt gemaakt.
Meerwaarde
Dat klinkt allemaal geweldig, maar is het de investering waard? “Gepersonaliseerde huidverzorging kan een meerwaarde zijn omdat ze volledig kan inspelen op je specifieke huidbehoeftes”, zegt dokter Dagmar Ostijn, dermatoloog bij Skinical in Melle. “Ze is wel duurder dan kant-en-klare producten.”
Ook moet je je huid en haar goed kennen, wil je een vragenlijst correct invullen. Dat kan een probleem zijn. “Mensen beoordelen hun huid vaak fout. Of ze weten niet wat de oorzaak is van het probleem dat ze willen aanpakken. Zijn je puistjes bijvoorbeeld acne, of heb je eigenlijk rosacea? Bij beide kan het ontstekingsremmende bestanddeel niacinamide helpen, maar bij acne kan je ook salicylzuur inzetten. Een dermatoloog kan dan verzorging op maat maken.”
Dat inschattingsvermogen van de consument valt bij op DNA-gebaseerde huidverzorging weg. “Die moet je wel koppelen aan je lifestyle. Niet alleen je genen beïnvloeden je huid, ook zon, vervuiling, stress, roken… doen dat.”
Gezichtsverzorging op basis van je DNA
De Limburgse Barbara Geusens, doctor in de dermatologische wetenschappen, vond geen huidverzorging die haar acnehuid echt hielp. Dat leidde tot de idee een eigen skincaremerk op te richten, gebaseerd op wat je DNA over je huid vertelt.
Nomige gaat met een speekseltest na welke genetische defectjes invloed op je huid kunnen hebben en stuurt die bij met de juiste bestanddelen. Die worden verdeeld over een dag- en nachtserum en een nachtcrème. Overdag smeer je ook een lifestylecream die inspeelt op je levensstijl, die ook je huid beïnvloedt.
Nomige Skin Routine met DNA-test en -rapport – € 465 – op nomige.com
Haarverzorging op maat
Twee techingenieurs en een chemicus richtten het Amerikaanse Function of Beauty op vanuit de overtuiging dat iedereen gepersonaliseerde haarverzorging verdient. Je vult op de website een vragenlijst in. Op basis van je antwoorden worden gepersonaliseerde shampoo, conditioner en stylingproducten gecreëerd. Je naam op de flacons maakt het helemaal af. (Je hebt ook lichaams- en gezichtsverzorging.)
Gepersonaliseerde shampoo of conditioner van Function of Beauty – € 23 – op functionofbeauty.com
Foundation die met je huidskleur versmelt
Het Britse koppel Adam en Claire Triantis vindt niet dat je de miljarden mensen op onze wereldbol kan indelen in 60 tinten foundation. Dus lanceerde het dit merk dat aan de hand van drie selfies in natuurlijk daglicht de juiste kleur foundation voor je berekent. (Dat doe je op de website.) Voorts deel je nog je huidtype mee en kies je welke dekking en finish je wil. Bevalt de sample je toch niet, kan de vegan formule worden aangepast tot je tevreden bent. En dat alles voor een toegankelijke prijs.
Custom Foundation van DCYPHER – € 31,73 – op dcyper.me
Jouw eigen parfum
Misschien wel dé ultieme luxe is een parfum dat volledig op jouw maat wordt samengesteld. Kristof Lefebre, oprichter van het Gentse parfumhuis Miglot, neemt je een jaar lang mee op geurreis. Die begint met een eerste kennismaking waarin al je wensen, geurherinneringen en -voorkeuren worden besproken. Op basis daarvan gaat Lefebre aan de slag. Vijf sessies later heb je een volledig uniek eau de parfum, helemaal voor jou ontwikkeld. In een deluxe-flacon natuurlijk. (Franciska Bosmans)
Miglot Privé Eau de Parfum – € 5.500 – miglot.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier