Een glowy of glanzende huis is helemaal in. “Jongeren smeren steeds vaker een beschermende zonnecrème; dat geeft niet alleen een mooie glow, maar is bovendien de beste anti-rimpelcrème die er bestaat”, aldus make-upartiest Peggy Timmermans . (foto Getty) © kobrin_photo Getty Images/iStockphoto

In de ban van glans: waarom de ‘glowy skin’ zo populair is

Glowy skin of een gezonde, stralende huid is een van de grootste beautytrends van de afgelopen jaren. Waarom zijn we fan van glans en hoe krijg jij die flatterende gloed zonder eruit te zien als een zweterig plakje kaas?

(door Laure Vandendaele)

Enkele zomers geleden was het internet in de ban van de glazed donut skin – een huid zo glanzend als het glazuur op een verse donut – van Hailey Bieber. Vanuit Zuid-Korea kwam de glass skin-trend met bijbehorend uitgebreid huidverzorgingsritueel overgewaaid. Jani Kazaltzis liet zich door de gloed van de Griekse ondergaande zon op de huid inspireren voor de ontwikkeling van de producten uit zijn huidverzorgingslijn Ioan.

Eerder dit jaar haalde make-upartiest Pat McGrath de krantenkoppen met de mannequin make-uplook die ze voor de coutureshow van Maison Margiela ontwierp. Online werd uitvoerig gespeculeerd over welke producten en technieken McGrath backstage gebruikte om de glanzende porseleinen huidjes bij de modellen te creëren. Ook make-upartiest Peggy Timmermans merkte de afgelopen jaren een toenemende interesse in huidverzorging en glowy make-uplooks op. “Tijdens de pandemie zijn veel mensen meer zorg beginnen dragen voor hun huid. Er was tijd om naar tutorials te kijken en om een goede huidverzorgingsroutine uit te bouwen. Dat is ook nadien blijven hangen.”

“Wie al langer in het leven staat, vermijdt maar beter producten met glitter”

Vooral jongeren hechten steeds meer belang aan het verzorgen en beschermen van hun huid. “Die generatie draagt gezondheid hoog in het vaandel en daar hoort een goede huidverzorging bij. Ze smeren bijvoorbeeld steeds vaker een beschermende zonnecrème, dat geeft niet alleen een mooie glow, maar is bovendien de beste anti-rimpelcrème die er bestaat”, aldus Timmermans.

Glow boosters

De toenemende interesse in glowy huid is ook de beautymerken niet ontgaan. De Strobe Cream van M. A. C, een highlighter die je onder andere op jukbeenderen en neusbrug aanbrengt voor een flatterend glansje, was zijn tijd ver vooruit en Charlotte Tilbury lanceerde in 2018 als eerste een make-upproduct dat zowel een primer, highlighter als een teintverhelderende crème is. Vandaag heeft zo goed als elk beautymerk een glowproduct in het gamma.

Hoewel deze producten momenteel een hype zijn, breng je ze volgens Timmermans maar beter met enige voorzichtigheid aan, vooral als je een vette of mature huid hebt. “Ga niet zomaar én een glowproduct én een foundation én een highlighter smeren. Meng liever een paar druppels met je foundation of breng het product enkel aan op de jukbeenderen, neusbrug en boven die cupidoboog.”

Wie al langer in het leven staat vermijdt volgens Timmermans maar beter producten met glitter. “Glitter weerkaatst het licht, waardoor lijntjes meer opvallen. Kies liever voor balsems of crèmetexturen met glans zoals Master Secret Glow van Makeup by Mario. Ook de skin tints van Ilia en Hourglass geven de huid een mooie gezonde gloed en zijn geschikt voor de mature huid.”

Lumi Glotion van L’Oréal Paris, € 12,99 www.kruidvat.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier