Miglot is het eerste Belgische parfumhuis, met geuren voor lichaam, huis en linnen – Miglot Frangrance Lab.

Belgische mode, design en webshops deden het nog nooit zo goed

Belgische mode en design bloeien als nooit tevoren en ook kleine Belgische webshops zien een mooie groei. Een trend die wij maar wat graag omarmen.

De trendwatcher: Jasmijn Verlinden

© Jef Claes

Jasmijn Verlinden (37) geeft al jarenlang het goede voorbeeld. Haar aankopen van Belgische makelij – Dirk Bikkembergs, Caroline Bosmans, Lies Mertens of A.F. Vandevorst – doorstaan moeiteloos de tand des tijds en hebben vooral emotionele waarde. ‘Als mijn huis morgen afbrandt – en mijn kinderen zijn veilig – dan denk ik dat ik toch een paar kledingstukken snel even mee gris (lacht).’
Geen wonder dat uitgerekend Jasmijn tien jaar geleden bij het Vlaamse design- en modecentrum (Flanders DC) de campagne ‘Ik Koop Belgisch’ opstartte. Met dit platform wil Flanders DC de Belgische creativiteit in de spotlight zetten en mensen bewust maken van het feit dat Belgisch kopen een optie is voor elk budget en elke stijl.
In coronatijd maakte Jasmijn een carrièreswitch en sindsdien helpt ze als merkarchitect merken om hun eigen stem te vinden. Het is ook in deze periode dat het haar opviel hoe Belgische merken een periode van bloei doormaakten: ‘Klopt. Al moet ik dat wel nuanceren. De coronacrisis, en de energiecrisis die erop volgde, zorgde bij veel mensen voor een financiële druk. Er was echter ook een groep van kapitaalkrachtigen bij wie er (shop)budget vrijkwam. Geld dat niet langer uitgegeven werd aan reizen, cultuur of etentjes. En wanneer je in de winkel geen impulsaankopen kan doen, dan ga je beter nadenken over een aankoop. Zo is er een bewustzijn gegroeid en een tendens naar kwalitatieve en mooi gemaakte items waar je een emotionele connectie mee hebt.’

Belgisch kopen is een optie voor elk budget en elke stijl

‘Daarbovenop speelde ‘de gun-factor’ een rol. Mensen wilden de lokale economie graag steunen. Winkels die moesten sluiten, ondernemers die het runnen van een bedrijf plots moesten combineren met thuislessen… die persoonlijke verhalen raakten bij velen een gevoelige snaar. De media heeft daarop ingespeeld en Belgische merken hebben meer visibiliteit gekregen. Zo heeft de Belg de Belgische markt ontdekt. Er is een fanbase gegroeid, en die fans zijn gebleven.’

‘Het is een misvatting dat Belgisch design per definitie exclusief en/of avantgardistisch is. Het aanbod is uitermate ruim en divers. Er is echt voor ieder wat wils. Het is moeilijk om een etiket te plakken op Belgische merken, maar als het toch moet, dan kies ik voor “eigenzinnigheid”. Belgische designers zwemmen graag tegen de stroom in, op creatief vlak, maar ook wat hun businessmodel betreft. Vooral jonge ondernemers kiezen bij voorkeur voor een niche-concept, waarmee ze een kleine doelgroep sterk aanspreken. En dat werkt. Je kan niet alles voor iedereen zijn, maar wel het verschil maken voor een kleine groep.’

Meer weten over passie en werk van Jasmijn Verlinden? Surf naar jasmijnverlinden.com. Meer info over de ‘Ik Koop Belgisch’-campagne vind je via ikkoopbelgisch.be.

100 % eigenzinnig. 100 % Belgisch. Bloes – € 250 en broek € 290 – JOHNY.

De trend: Belgisch kopen

De voorbije jaren zijn we lokaler gaan shoppen. Vooral kleine Belgische webshops kennen een grote groei. In 2023 groeide hun omzet met 63 % (cijfers van sectorfederatie Becommerce en Safeshops). Ondernemersnetwerk UNIZO en Fashion DC sporen ons aan om Belgisch te blijven kopen: online maar ook fysiek.


De voordelen

1. Lokaal shoppen is persoonlijk shoppen.

2. Je krijgt doorgaans een betere service en garantie.

3. Een product bij een lokale handelaar is vaak kwaliteitsvoller.

4. Lokaal shoppen is goed voor de Belgische economie.

5. Lokaal winkelen creëert meer jobs op de Belgische markt.

Beautymerk gecreëerd door bio-engineer Maayke Ruyffelaere – Rosehip Rescue Balm – € 22 – Maiwe

Zij kopen Belgisch, en u?

De ambassadeurs van de campagne ‘Ik Koop Belgisch’ zweren bij Belgische creativiteit en ambacht. Zij investeren bij voorkeur in Belgische mode en design. Inspirerend!

Actrice Kim Van Oncen is dit jaar een van de gezichten van de Week van de Belgische Mode en lanceerde net haar eerste kledinglijn met Belgisch familiebedrijf JBC.

– Ex-atlete en medeoprichter van activewear UNRUN Elodie Ouédraogo is een van de eerste ambassadeurs van ‘Ik Koop Belgisch’ en grote fan van kwaliteitsvolle, unieke labels zoals Dries Van Noten en Mister Mittens.

– Mediafiguur en influencer Virginie Claes schreef ooit een masterproef over de rol van creativiteit in de Belgische economie en leerde als Miss België om trots te zijn op alles wat ons land te bieden heeft. Zelf is ze fan van de geurkaarsen van Baobab en de juwelen van Jochen Leën.

Handgemaakt en dus uniek. Silver heart shaped single earring – € 160 – Woche.

Belgische must-haves

Handgemaakte geurkaarsen met Belgisch ontwerp - vanaf € 110 - Baobab.

1/11

Handgemaakte geurkaarsen met Belgisch ontwerp – vanaf € 110 – Baobab.

Vergulde oorbellen – € 420 - Wouters & Hendrix

2/11

Vergulde oorbellen – € 420 – Wouters & Hendrix

Bloes – € 185 - Tessa Borrenberghs.

3/11

Bloes – € 185 – Tessa Borrenberghs.

Wandklok –  € 75 - Studio Fauve.

4/11

Wandklok – € 75 – Studio Fauve.

Handtas – € 455 - Annelies Timmermans

5/11

Handtas – € 455 – Annelies Timmermans

Exclusief en handgemaakt keramiek - vanaf € 16,50 - Spots and Speckles.

6/11

Exclusief en handgemaakt keramiek – vanaf € 16,50 – Spots and Speckles.

Marylène Madou behoort tot ‘De Limburgse Zes’ en is met haar dromerige prints terecht een belofte in het Belgische modelandschap. Pyjamaset - € 220 - Marylène Madou.

7/11

Marylène Madou behoort tot ‘De Limburgse Zes’ en is met haar dromerige prints terecht een belofte in het Belgische modelandschap. Pyjamaset – € 220 – Marylène Madou.

Serax is een Belgisch collectief van nationale en internationale designers. Vaas - vanaf € 29 - Serax (Marie Michielssen).

8/11

Serax is een Belgisch collectief van nationale en internationale designers. Vaas – vanaf € 29 – Serax (Marie Michielssen).

Naamstickers met vrolijk design van de Belgische ontwerpster Axelle Rose Zwartjes – vanaf € 29,90.

9/11

Naamstickers met vrolijk design van de Belgische ontwerpster Axelle Rose Zwartjes – vanaf € 29,90.

Antwerpse selfmade woman Stéphanie Caulier creëert übercoole premium breisels. Trui met rits - €  359 - Mr. Mittens.

10/11

Antwerpse selfmade woman Stéphanie Caulier creëert übercoole premium breisels. Trui met rits – € 359 – Mr. Mittens.

Gouden pump. Ontworpen door de Vlaamse Nele Content, vervaardigd in een familie-atelier in Italië - € 265 - Atelier Content.

11/11

Gouden pump. Ontworpen door de Vlaamse Nele Content, vervaardigd in een familie-atelier in Italië – € 265 – Atelier Content.

Handgemaakte geurkaarsen met Belgisch ontwerp - vanaf € 110 - Baobab.

1/11

Handgemaakte geurkaarsen met Belgisch ontwerp – vanaf € 110 – Baobab.

Vergulde oorbellen – € 420 - Wouters & Hendrix

2/11

Vergulde oorbellen – € 420 – Wouters & Hendrix

Bloes – € 185 - Tessa Borrenberghs.

3/11

Bloes – € 185 – Tessa Borrenberghs.

Wandklok –  € 75 - Studio Fauve.

4/11

Wandklok – € 75 – Studio Fauve.

Handtas – € 455 - Annelies Timmermans

5/11

Handtas – € 455 – Annelies Timmermans

Exclusief en handgemaakt keramiek - vanaf € 16,50 - Spots and Speckles.

6/11

Exclusief en handgemaakt keramiek – vanaf € 16,50 – Spots and Speckles.

Marylène Madou behoort tot ‘De Limburgse Zes’ en is met haar dromerige prints terecht een belofte in het Belgische modelandschap. Pyjamaset - € 220 - Marylène Madou.

7/11

Marylène Madou behoort tot ‘De Limburgse Zes’ en is met haar dromerige prints terecht een belofte in het Belgische modelandschap. Pyjamaset – € 220 – Marylène Madou.

Serax is een Belgisch collectief van nationale en internationale designers. Vaas - vanaf € 29 - Serax (Marie Michielssen).

8/11

Serax is een Belgisch collectief van nationale en internationale designers. Vaas – vanaf € 29 – Serax (Marie Michielssen).

Naamstickers met vrolijk design van de Belgische ontwerpster Axelle Rose Zwartjes – vanaf € 29,90.

9/11

Naamstickers met vrolijk design van de Belgische ontwerpster Axelle Rose Zwartjes – vanaf € 29,90.

Antwerpse selfmade woman Stéphanie Caulier creëert übercoole premium breisels. Trui met rits - €  359 - Mr. Mittens.

10/11

Antwerpse selfmade woman Stéphanie Caulier creëert übercoole premium breisels. Trui met rits – € 359 – Mr. Mittens.

Gouden pump. Ontworpen door de Vlaamse Nele Content, vervaardigd in een familie-atelier in Italië - € 265 - Atelier Content.

11/11

Gouden pump. Ontworpen door de Vlaamse Nele Content, vervaardigd in een familie-atelier in Italië – € 265 – Atelier Content.

(tekst Astrid Van der Schueren)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier