Laat je niet vangen door Blue Monday, dé tip van onze budgetexperte
Maandag 15 januari is het Blue Monday. Het zou voor de meeste mensen, wereldwijd, de somberste dag van het jaar zijn. En dat heeft ook gevolgen voor je koopgedrag. Onze budgetexperte Sara Van Wesenbeeck vertelt je hoe dat precies zit en wat je er aan kan doen.
Eerst en vooral moet je weten dat het concept Blue Monday in 2005 gelanceerd werd door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij zou dat gedaan hebben in opdracht van een groot reisbureau dat in de donkere wintermaanden meer (zon)vakanties wilde verkopen. Om de meest neerslachtige dag van het jaar te berekenen, stelde Arnall een formule op die onder meer rekening houdt met mislukte voornemens en de stemming na de kerstperiode. En zo zou de meest sombere dag van het jaar op de derde maandag van januari vallen. Zijn pseudowetenschappelijke methode wordt betwist en wordt een PR-stunt genoemd.
Tweede Black Friday
Maar … ondertussen zien we Blue Monday elk jaar opnieuw prominent opduiken, in de media en in de winkels, en is de dag zelfs uitgegroeid tot een tweede Black Friday. Jij wil van dat ‘donkere’ gevoel af en wil niets liever dan dat het gauw weer lente is. Een (online) shopping uitje kan dan misschien soelaas brengen? Je doet dan aan emoshoppen en daar spelen winkels op en rond Blue Monday gretig op in. Schoenen, smartphones, DIY-gereedschap en wellicht ook auto’s, reizen, juwelen of andere dure dingen vliegen als bakjes troost over de toonbank.
Emoshoppen: een remedie
Snoept jouw emotietherapie of donkere-dagen-therapie aardig wat euro’s op en wil je deze centenvreter de baas zijn? Maak dan drie lijsten:
• Op de eerste lijst komen de situaties die bij jou aanleiding hebben gegeven voor impulsief en excessief koopgedrag, bijvoorbeeld na een drukke week, bij frustratie of verdriet.
• Op de tweede lijst noteer je acties waarmee je deze situaties kan voorkomen.
• En op je derde en belangrijkste lijst komen de alternatieven voor het shoppen-om-je-beter-te-voelen. In plaats van te gaan winkelen ga je voortaan sporten, bel je een vriend(in), ga je met de hond wandelen …
De volgende keer dat je met negatieve gevoelens zit en klaar bent om naar de stad of naar het shoppingcenter te rijden of je favoriete winkel te bezoeken, ga je met een van de alternatieven die je bedacht hebt aan de slag. Een slimme en eenvoudige actie voor een gezonder budget!
Volg mij op mijnportemonnee.be voor meer handige budgettips.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier