Ticket naar de zon boeken? Opgelet voor ‘dynamic pricing’!
Wat een weer de laatste tijd! Regen, en heel weinig zon … We stonden er de afgelopen weken en maanden mee op en gingen er mee slapen, en dat werkt niet alleen op ons gemoed, maar het doet ook onze portemonnee geen goed. Een van de boosdoeners is ‘dynamic pricing’. Onze budgetexperte Sara Van Wesenbeeck vertelt je wat het is, waarom het jou geld kost, en ook hoe je het slim kan omzeilen.
Dynamic pricing klinkt je misschien onbekend in de oren, maar toch krijg je er meer mee te maken dan je denkt. Je zou het kunnen vertalen als ‘fluctuerende prijzen’ of ‘flexibele prijszetting’. Boekten we deze week met z’n allen een ticket naar de zon? Reken maar dat de prijs hoger lag dan anders!
Hoe werkt dynamic pricing?
Bij dynamic pricing worden de prijzen van producten en diensten voortdurend aangepast. Dat gebeurt op basis van verschillende factoren zoals vraag en aanbod, tijdstip op de dag of jaar, concurrentie, het gedrag van de klanten en zelfs het weer. Wanneer we met z’n allen tegelijk een vliegticket boeken omdat we het regenweer beu zijn, leiden de (online) algoritmes daaruit af dat we op dat moment bereid zijn om meer voor dat ticket te betalen. En dus gaat de prijs naar omhoog.
Waar vind je dynamic pricing?
Dynamic pricing wordt vaak toegepast in de luchtvaart, door hotels en op websites voor vakantiehuizen en autoverhuur. De prijzen voor concerten en sportevenementen kunnen variëren al naar gelang de populariteit van het event, de beschikbaarheid van kaarten en de vraag. Bel je een taxi of een Uber als een voetbalwedstrijd net afgelopen is, of tijdens het spitsuur of bij regenweer? Ook dan zal je meer betalen. En zelfs in fysieke winkels die gebruik maken van elektronische prijskaartjes kunnen de prijzen realtime aangepast worden op basis van de voorraad en de prijzen bij concurrenten.
Zo ben je dynamic pricing te slim af
Gelukkig kan je dynamic pricing ook in je voordeel laten werken. Enkele tips:
• Kies het juiste tijdstip en plan je aankopen buiten de piekuren of -seizoenen, wanneer de vraag lager is en de prijzen dan vaak dalen.
• Gebruik prijsvolgtools en -apps om prijswijzigingen bij te houden. Deze tools waarschuwen je wanneer de prijs van een product of dienst daalt, zodat je het op het juiste moment kan kopen.
• Overweeg alternatieven: Als de prijs van een bepaald product te hoog is, overweeg dan om te zoeken naar vergelijkbare alternatieven die goedkoper zijn.
Volg mij op @mijnportemonnee.be voor meer slimme budgettips.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier