De modeweek van Lut: modieuze mannen

In de modewereld gaat het soms snel en dus rekenen wij op onze moderedactrice Lut Clincke om ons van de meest interessante modenieuwtjes op de hoogte te houden. Ook deze week deelt ze met ons de laatste modenieuwtjes.

Christian Wijnants is benoemd tot creatief directeur van Maison Ullens, het Belgische luxelabel dat in 2012 opgericht werd door barones Myriam Ullens. Daarnaast blijft Christian Wijnants aan het roer van zijn eigen label dat hij 20 jaar geleden opgestart heeft.

Maison Ullens heeft eerder al samengewerkt met Véronique Leroy en met Haider Ackermann. De samenwerking met Christian Wijnants lijkt een match made in heaven: Maison Ullens is gespecialiseerd in high end breigoed en lederen kledij. Tijdloze kleren die in al hun eenvoud pure luxe uitstralen, dankzij hun nobele materialen en feilloze afwerking. Christian Wijnants wordt internationaal geprezen om zijn creatief breiwerk, een element dat in al zijn collecties prominent aanwezig is. Ondertussen heeft hij 23 jaar ervaring op de teller: nadat hij in 2000 afstudeerde aan de Antwerpse Modeacademie kon hij aan de slag bij Dries Van Noten en Angelo Tarlazzi tot hij in 2003 zijn eigen modehuis oprichtte. Mét succes: in 2005 sleepte hij de prestigieuze Swiss Textiles Award in de wacht, in 2006 won hij de ANDAM Fashion Award en in 2013 de International Woolmark Prize.

De eerste collectie van Christian Wijnants voor Maison Ullens zal tijdens de komende modeweek van Parijs voorgesteld worden en zal vanaf juli 2023 te koop zijn.

www.maisonullens.com

www.christianwijnants.com

Saint Laurent : chic en genderneutraal.
Saint Laurent : chic en genderneutraal.

De Belg Anthony Vaccarello die sinds 2016 creatief directeur is bij Saint Laurent, gaf afgelopen week zijn mannenshow in de Bourse du Commerce, de kunsttempel van François Pinault, de Franse miljardair die onder meer eigenaar is van de Kering Groep waartoe Saint Laurent behoort.

Rank, rijzig, chic en genderneutraal, hiermee kunnen we de collectie samenvatten. De lange mantels, de zwarte pakken met brede schouders, de satijnen hemden, de witte hemden met sjaalkraag en de aansluitende maxi-truien waren stuk voor stuk sterke silhouetten die zowel door mannen als door vrouwen kunnen gedragen worden. En dat was ook de bedoeling van de ontwerper die geen onderscheid wil maken tussen mannen en vrouwen. Het doet denken aan Yves Saint Laurent die in de jaren zestig de smoking voor vrouwen lanceerde en bewees hoe sexy en elegant mannenmode voor vrouwen kan zijn. Vaccarello keert nu de rollen om, zonder daarom te raken aan de meest elegante basisstukken van de mannenmode: smokings, perfect gesneden pakken en lange mantels, gecombineerd met sensuele stukken uit de vrouwenmode. De cirkel is rond.

www.saintlaurent.com

Prada: normale kleren zijn het nieuwe hip.
Prada: normale kleren zijn het nieuwe hip.

Raf Simons mag dan wel zijn eigen label stopgezet hebben, voor Prada blijft hij samen met Miuccia Prada een belangrijke trendsetter in de mode. De mannencollectie die het gebouw van de Fondazione Prada in Milaan geshowd werd, viel op door haar soberheid. Prada zocht het niet te ver en bracht mannenkleren die er op het eerste gezicht heel gewoon uitzagen, maar de afwijkende proporties maakten het verschil. Denk lang en smal versus breed en kort, en hemden met uitgesproken lange puntkragen. Of kleren die sensueel op de naakte huid gedragen werden. Het gaf de mannenkleren een fragiele twist, zeker wanneer ze gedragen werden door magere, piepjonge modellen, een beeld dat in de lijn ligt van de typische Raf Simons-stijl. “Op ernstige momenten zoals de huidige tijden, is er geen ruimte voor nutteloze creativiteit. Creativiteit is slechts zinvol als ze vernieuwing brengt” zei Miuccia Prada na de show. Benieuwd hoe dit creatieve duo deze filosofie zal vertalen in de vrouwencollectie die volgende maand in Milaan zal geshowd worden.

www.prada.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier