De modeweek van Lut: over nieuwe samenwerkingen, een afscheid en voetbalgoden

In de modewereld gaat het soms snel en dus rekenen wij op onze moderedactrice Lut Clincke om ons van de meest interessante modenieuwtjes op de hoogte te houden. Elke vrijdag deelt Lut de hoogtepunten uit ‘haar modeweek’. 

Ludovic de Saint Sernin tekent voor Ann Demeulemeester

Het modehuis Ann Demeulemeester heeft een nieuwe creative director : Ludovic de Saint Sernin.

De Saint Sernin is geboren in Brussel en is opgegroeid in Parijs. Hij volgde een mode-opleiding aan ESAA – voluit : école Supérieure des Arts Appliqués Duperré – in Parijs en werkte daarna voor verschillende Franse modehuizen. In 2017 richtte hij zijn eigen label op. Zijn sensuele, fluïde stijl past helemaal binnen het DNA van Ann Demeulemeester. Bij wijze van preview zette hij een aantal archiefstukken van Ann Demeulemeester naar zijn hand. De creaties werden ingeblikt door de Belgische fotograaf Willy Vanderperre terwijl de styling in handen was van Olivier Rizzo, een creatief Belgisch duo dat internationaal vermaard is. De eerste collectie van de hand van Ludovic de Saint Sernin voor Ann Demeulemeester zal in maart 2023 voorgesteld worden tijdens de Parijse modeweek.

www.anndemeulemeester.com

 

Natan en Christophe Coppens vieren 40 jaar Natan

Natan wordt in 2023 veertig jaar. Om dit memorabel jaar nog meer glans te geven, werd Christophe Coppens uitgenodigd als creatief directeur. In samenwerking met Edouard Vermeulen zal Christophe Coppens zijn unieke stempel drukken op het modehuis, zowel op het vlak van de collecties en de accessoires als op het vlak van het beeldmateriaal, de winkels, de defilés en de evenementen. Edouard Vermeulen: “Ik was op zoek naar ondersteuning en een visie voor 2023, maar ook voor de volgende twintig jaar. Ik bewonder de carrière van Christophe, zijn oog voor mode, zijn ervaring als regisseur en zijn werk als kunstenaar. Ik beschouw het als een geschenk voor mijn modehuis en voor mezelf om het jaar zo in te zetten. Met hem aan boord hebben we de juiste knowhow in huis gehaald om ook internationaal onze stempel te drukken.”

Ook Christophe Coppens is gelukkig met de samenwerking. “Mijn relatie met het Huis Natan gaat ondertussen een kwarteeuw terug ; ik heb dan ook een bijzondere affiniteit en respect voor het werk van Edouard Vermeulen en zijn team. Zijn positie in België is uniek. Niemand doet wat hij al 40 jaar lang doet. Het vertrouwen krijgen om met het DNA van dit Belgisch monument aan de slag te gaan, is dan ook een eer. Ik kijk uit naar dit boeiend avontuur waarbij kunst, mode, regie en performance een hoofdrol zullen spelen”, aldus ontwerper-kunstenaar Christophe Coppens.

www.natan.be

Raf Simons zet punt achter eigen label

Na 27 jaar zet Raf Simons een punt achter zijn eigen merk. Zijn aankondiging op Instagram zorgde voor een schok in de modewereld. “Memory Wear 1995 Station to Station Alda & Jacques”, zo luidde de aanhef van zijn bericht. Het zijn respectievelijk referenties naar het startjaar van zijn modehuis, een album van David Bowie en zijn ouders die altijd aanwezig waren op zijn shows. Zijn visionaire creaties die zo sterk verbonden zijn met de jeugdcultuur maar ook met kunst, verdienen een prominente plaats in de modegeschiedenis van de voorbije decennia. Naast zijn eigen collectie, heeft Raf Simons al die jaren ontworpen voor grote modehuizen zoals Jil Sander, Dior, Calvin Klein en sinds kort ook voor Prada. Die combinatie was niet altijd een gemakkelijke evenwichtsoefening.
Aan de vele emotionele reacties lijkt het alsof Raf Simons van de aardbol verdwenen is. Niets is minder waar: nu hij zich voor de volle honderd procent kan focussen op Prada, zullen we nog boeiende mode van zijn hand te zien krijgen.

www.prada.com

 

Voetbalgoden aan zet bij Louis Vuitton

 

Lionel Messi en Cristiano Ronaldo spelen een partijtje schaak op een koffer met het iconische dambordmotief van Louis Vuitton. Dit beeld is de nieuwe campagne van Louis Vuitton met de slogan “Victory is a state of Mind”.
De campagne werd ingeblikt door topfotografe Annie Leibovitz die in 2010 voetbalgoden Pele, Maradona en Zinedine Zidane voor haar lens kreeg voor een andere campagne van Louis Vuitton.
Na topmodellen en filmsterren zijn topvoetballers steeds vaker de gezichten van campagnes in de luxesector. Het bewijs dat de volkse sport big business geworden is.

www.louisvuitton.com

 

Modejournaliste Lut Clincke staat op met mode en gaat ermee slapen. Ze volgt de modeweken op de voet, bezoekt internationale modebeurzen en mocht al heel wat grote modenamen interviewen, van Jean Paul Gaultier over de Zes van Antwerpen tot Karl Lagerfeld. Met een frisse, verwonderde en nieuws-gretige blik blijft ze de modehorizon afspeuren, op zoek naar boeiende, serieuze of luchtige modenieuwtjes.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier