Luxemerken voor kleine prijzen
Luxe wordt een relatief begrip in de mode. Muren tussen high fashion en fast fashion worden stilaan gesloopt. Grote modenamen duiken nu geregeld op bij de ketens en de sportmerken. Of ze brengen met hun make-up- en parfumlijnen kleine stukjes luxe die in ieders bereik liggen.
Vroeger was er een ondoordringbare muur tussen high fashion en fast fashion . De laatste twee decennia is daarin verandering gekomen dankzij samenwerkingen tussen topdesigners en ketens. Op die manier kunnen modeliefhebbers met een klein budget toch designermode kopen. In 2004 slaagde H&M erin om niemand minder dan Karl Lagerfeld te strikken voor een samenwerking. Het bewees hoe breeddenkend en visionair Lagerfeld was. Na hem volgden vele andere grote namen zoals Lanvin, Balmain, Kenzo, Versace, Maison Martin Margiela en Comme des Garçons. Dit seizoen is Mugler aan de beurt.
In de beginjaren was het aanschuiven tot de winkels van H&M opengingen, om toch maar een kans te maken op zo’n designerstuk. Nu blijven deze guest designer -collecties nog altijd gegeerd, maar de grote hysterie is gaan liggen. Ook al omdat je tegenwoordig meer en meer collab-collecties met designers vindt. Zo werkt de Japanse keten Uniqlo al verschillende seizoenen samen met J.W. Anderson, de talentvolle ontwerper die naast zijn gelijknamige collectie ook nog creatief directeur van luxelabel Loewe is. Voor de Uniqlo U-collectie doet de Japanse keten dan weer al jaren een beroep op de Franse ontwerper Christophe Lemaire, die samen met zijn team tijdloze stukken ontwerpt die klasse uitstralen in al hun eenvoud. Die collectie sluit qua stijl ook aan bij de eigen collectie van Lemaire die een veelvoud kost, ook al door de rijkere materialen, de gesofistikeerde details en afwerking.
Grensverleggend
Doorgaans worden deze collab-collecties enkel bij de desbetreffende ketens verkocht. Maar ook daarin komt verandering. Zo gaat Arket, een keten die behoort tot de H&M-groep, dit seizoen een samenwerking aan met Mr. Porter, het luxe onlineplatform voor mannen dat vooral high fashion aanbiedt. Skechers, het populaire sneakermerk, gaat dit seizoen in zee met de Belgisch-Amerikaanse ontwerpster Diane von Furstenberg. Naast een aantal sneakermodellen omvat de kleine collectie ook modieuze active wear . Voor Skechers is dit een upgrade, voor Diane von Furstenberg is deze betaalbare collectie die ook in haar boetieks verkocht wordt, een manier om een jonger publiek aan te trekken.
Het bewijst nog maar eens dat het vakjesdenken in de mode achterhaald is. Een andere grens, deze tussen mode en sport, is al lang vervaagd. Dat is een tendens die zich de laatste jaren alsmaar scherper aftekent, getuige de vele samenwerkingen tussen ontwerpers en sportmerken.
Dankzij samenwerkingen tussen topdesigners en ketens kunnen modeliefhebbers met een klein budget toch designermode kopen
Adidas heeft zowel langdurige als punctuele samenwerkingen. De collectie Adidas by Stella McCartney behoort tot de eerste categorie en omvat zowel sneakers als kledij die bedoeld zijn om mee te sporten maar door hun hoog fashiongehalte ook gedragen worden in de vrije tijd. Adidas werkt ook sinds 2003 samen met Jeremy Scott, die onder meer de iconische ‘Wings’ – de sneakers met vleugels – ontwierp voor Adidas Originals. Een andere samenwerking die ondertussen stopgezet is, is deze met Kanye ‘Ye’ West, die dankzij zijn succesvolle Yeezy de kip met de gouden eieren was voor Adidas. Ook Puma rijgt tegenwoordig de samenwerkingen met modeontwerpers aaneen. Vaak gaat het om jongere talenten die de tijdsgeest perfect aanvoelen, zoals Rhuigi, de stichter van het Amerikaanse modemerk Rhude. Een andere recente samenwerking is deze met Koché, het label van de Franse ontwerpster Christelle Kocher.
1/11
2/11
3/11
4/11
5/11
6/11
7/11
8/11
9/11
10/11
11/11
1/11
2/11
3/11
4/11
5/11
6/11
7/11
8/11
9/11
10/11
11/11
Sportgigant Nike werkt al jaren met designers samen, zoals onder meer met de betreurde Virgil Abloh en ook met Dior, dat een luxeversie van de Air Jordan 1 uitbracht, weliswaar met een hallucinant hoog prijskaartje. Heel verrassend is de nieuwste samenwerking met het luxe juwelenmerk Tiffany naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de Air Force 1. Het model heet nu Air Force 1 1837, dat laatste is het stichtingsjaar van Tiffany. Naast de sneaker die versierd is met zilveren details, omvat de collab ook een schoentrekker in 925 sterling zilver.
Beauty met een logo
De voorbije modeweken doen veel mensen dromen. De fantastische creaties die je op de catwalk ziet, liggen slechts in het bereik van een kleine minderheid. Maar een lipstick van Hermès, een parfum van Dior of een zonnebril van Lanvin, Saint Laurent of een ander luxemerk zijn wel een haalbare kaart voor de meesten onder ons. Vooral luxe lipsticks in mooie uitvoeringen doen het goed, zeker in deze Instagram-tijden. Het zijn mooie objecten om altijd bij te hebben, zeg maar de nieuwe accessoires. Parfums zijn dan weer minder zichtbaar, maar vormen dat stukje luxe voor jezelf, wat in tijden van self-love alsmaar belangrijker wordt. (Lut Clincke)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier