Opel Insignia straalt straalt dankzij nieuw design nog meer présence uit
De Insignia, het Opel-vlaggenschip, wordt als berline (Grand Sport) en stationcar (Sports Tourer) gecommercialiseerd. Beide Opel-modellen spelen nog steeds een sleutelrol in het productoffensief van de Duitse constructeur. Bij zijn introductie in 2009 werd de eerste Insignia-generatie nog gelauwerd tot “Europese auto van het jaar”. De voorbije 10 jaar rolden bijna 1,2 miljoen Insignia’s van de band in het Duitse Rüsselsheim. Recent maakten we achtereenvolgens kennis met de Insignia Sports Tourer 1.5 D “Ultimate” en de Insignia Grand Sport 2.0 Turbo” GS Line”.
Het Opel -vlaggenschip werd vorig jaar bedacht met een nieuwe voorsteven die zowel het elegante als sportieve karakter van de Insignia extra in de verf zet. Zo heeft de nieuwste Opel Insignia recht op een nieuw verchroomd radiatorrooster dat breder is dan voorheen en voorzien van opvallende lamellen. Het Opel-logo in het midden van de verchroomde balk lijkt daardoor groter. Die verchroomde balk zelf strekt zich rechts en links uit tot aan de led-dagrijlichten die zich nu onderaan in plaats van bovenaan elke koplamp bevinden. Net als voorsteven wordt ook de achtersteven gekenmerkt door duidelijke lijnen. We zien bovendien nu twee sleuven in plaats van ronde gaten voor de uitlaatpijpen. Al bij al is het koetswerkdesign ten opzichte van het vorige model niet echt ingrijpend gewijzigd, maar dankzij zijn vernieuwde design straalt het Opel-vlaggenschip niettemin nóg meer présence uit.
Nieuwe IntelliLux LED Pixel Light-verlichting
De nieuwe Insignia kan worden uitgerust met de nieuwe adaptieve IntelliLux LED Pixel Light-verlichting, welke uitpakt met 168 ledsegmenten in plaats van 32 voorheen. Het nieuwe verlichtingssysteem is aanzienlijk krachtiger dan voorheen, terwijl het verlichte gebied ook nog eens groter is. Dit alles resulteert in een optimaal zicht in elke situatie en dit zonder dat de andere weggebruikers worden verblind. Voorts heeft Opel de snelweglichten van de nieuwste IntelliLux LED verder verbeterd. In bochten naar links reikt de lichtstraal nu verder naar links, zodat de bestuurder de verkeersborden beter kan zien. Bij het rechts afslaan in de snelwegmodus schijnt de lichtbundel verder naar rechts teneinde de tegenliggers niet te verblinden. Voorts zijn er nog verschillende lichtfuncties voor bochten en slecht weer, voor stads-, plattelands-en snelwegen evenals een geoptimaliseerd licht voor het parkeren.
Opgewaardeerd interieur
De geheel op de bestuurde afgestemde cockpit reflecteert duidelijk de Opel-ontwerpfilosofie, waarbij een sculpturale vormgeving wordt gecombineerd met Duitse precisie.
(Lees verder onder de foto)
Het dashboard is nog altijd een schoolvoorbeeld qua logische indeling. Het instrumentarium is prima afleesbaar, terwijl het aantal knoppen beperkt is gebleven en keurig binnen handbereik zitten. Ergonomisch scoort ook dit Opel-model ronduit voorbeeldig, met uitzondering van het wat kleine(8-duims)aanraakscherm. Sterk aan te bevelen zijn de ergonomisch gecertificeerde AGR(Aktion Gesunder Rücken)-zetels die verkrijgbaar zijn met een massage-en ventilatiefunctie.
Al vanaf het 1ste uitrustingsniveau(Edition) is de Insignia standaard flink uitgerust met onder meer een automatische airco (2 zones ), elektrisch bediende ruiten voor-en achteraan, een regen-en lichtsensor, mistlampen en een cruise control . De Ultimate-versie van de Sports Tourer voegt daar onder meer nog verkeersbordherkenning, Multi Media Navi, een ergonomische bestuurderszetel en lichtmetalen 17-duims-velgen aan toe. Voorts tekent deze Ultimate-uitvoering voor een OPC Line-interieur dat onder meer een zwarte dakhemelbekleding, een OPC Line-stuur en aluminiumpedalen omvat. De test- Insignia Grand Sport 2.0 Turbo GS Line was voorzien van de 9-trapsautomaat en Multimedia Navi Pro-systeem.
Geavanceerde rijhulp-en infotainmentsystemen
Zoals het een topmodel betaamt is de Opel Insignia voorzien van tal van geavanceerde rijhulp-en infotainmentsystemen. Zo verbetert een nieuwe digitale achteruitrijcamera het zicht naar achteren en wordt de veiligheid bij het achteruitrijden uit parkeerplaatsen verhoogd door de optionele waarschuwing voor langsrijdend verkeer. Andere rijhulpsystemen zijn de vooraanrijdingsassistent met automatische noodstop en voetgangersdetectie, de rijstrookassistent, de dodehoekwaarschuwing, de verkeersbordherkenning, de geavanceerde parkeerhulp, het head-up display evenals de adaptieve cruise control. Met automaat kan het radargebaseerde systeem de Insignia tot stilstand brengen of de voorligger in files laten volgen. Het gamma infotainment systemen die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto gaat van Multimedia Radio en Multimedia Navi tot Multimedia Navi Pro. Voorts kunnen compatibele smartphones draadloos worden opgeladen.
Een driecilinder-diesel en een viercilinder-benzinestoker
Terwijl de vorige Insignia benzine-en dieselmotoren uit 3 verschillende families had, behoren de huidige drie-en viercilinders tot één nieuwe generatie. De driepitters zijn bovendien tot 50kg lichter dan hun voorgangers en treffen we ook aan in het vooronder van de Astra. De 2.0 liter benzinestokers zijn dan weer de eerste Opel-motoren met cilinderuitschakeling. Zo kan de variabele nokkenasbediening 2 cilinders uitschakelen, wat uiteraard het brandstofverbruik ten goede komt. Voorts kan er worden gekozen uit de rijmodi “Normal”, “Tour” en “Sport”.
(Lees verder onder de foto)
Wij maakten kennis met zowel de minst potente zelfontbrander als de op één(GSi) na meest vermogende benzinestoker. De geblazen 1,5 liter driecilinder-oliestoker is goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 90 kW/122 pk en 285 Nm. Bij de testwagen was de roffelende oliestoker gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende 8-trapsautomaat. Koud hoor je wel duidelijk dat er een diesel in het vooronder ligt, maar eens “op temperatuur” blijkt de diesel een vrij geciviliseerde krachtbron. Indrukwekkend zijn de acceleratiecijfers van de 1,5 liter niet. Zo zijn er voor de 0-100 km/u-sprint al gauw 12,4 seconden nodig. Een testverbruik van 5,5 liter diesel per 100 km stemde daarentegen tot volle tevredenheid. De 147 kW/ 200 pk sterke geblazen viercilinder-benzinestoker in het vooronder van de vijfdeurs Insignia Grand Sport is goed voor een hoogste koppel van 350 Nm. Met de potente tweeliter-vierpitter weet de Insignia GS Line de 0-100 km/u-sprint te klaren in 7,9 tellen en is goed voor een gemiddeld benzineverbruik van 8,0 liter benzine per 100 km.
De Opel Insignia Sports Tourer 1.5 D Turbo Aut. “Ultimate” en de Insignia Grand Sport “GS Line” staan in de prijslijst voor resp. 41.600 en 41.200 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier