Opgewaardeerde Jaguar XE oogt gespierder
Het gezegde ‘Onbekend maakt Onbemind’ is zeker van toepassing op de in de premium-middenklasse opererende Jaguar XE. In het gamma van de Britse constructeur positioneert de in 2015 voor het eerst op de markt gebrachte XE zich onder de XF en de XJ. In zijn klasse, zijnde het D-segment, heeft de XE het niet makkelijk. De in het Britse Solihull gebouwde XE moet het er immers opnemen tegen kleppers zoals de Alfa Romeo Giulia, Audi A4, de BMW 3-Reeks en de Mercedes-Benz C-Reeks. Recent werd voor het modeljaar 2021 de Jaguar XE opgewaardeerd.
De Jaguar XE werd parallel met de nieuwe modulaire architectuur ontwikkeld en biedt designmogelijkheden die voorheen niet bestonden. Zo kwam men tot perfecte proporties, zijnde een korte overhang vooraan, een langere overhang achterop en last but not least een ver naar achteren geplaatste passagiersruimte.
Voor zowel de 1,2 cm smallere koplampen als de achterlichten wordt nu ledtechnologie gebruikt. Een hertekend rooster, dito bumpers evenals minder hoog gepositioneerde achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers moeten er voor zorgen dat de wagen visueel breder oogt. Een typisch Jaguar-designelement zijn overigens nog steeds de J-Blade-dagrijlichten, Het rooster wordt gekenmerkt door een volledig gebogen profiel. Dit is een visueel kenmerk dat de XE deelt met de elektrische i-Pace en dat de gespierde look accentueert.
Opvallend bij de XE modeljaar 2021 zijn eveneens de brede en scherpe luchthappers onderaan. Alle XE-modellen zijn nu ook leverbaar met het verbeterde Black Exterior Pack, waarbij specifieke elementen in Gloss Black zijn uitgevoerd. Voorbeelden daarvan zijn het honingraatrooster, de rand rond de onderste luchtinlaat, de zijdelingse luchthappers, de raamlijsten evenals de zwarte koetswerklogo’s.
Qua aluminiumconstructies heeft Jaguar meer ervaring dan om het even welke andere constructeur. Zo maakt Jaguar voor de voertuigarchitectuur gebruik van gerecycleerd aluminium uit gesloten productiesystemen. Dat komt, aldus Jaguar, de duurzaamheid ten goede en is een bijdrage aan ‘Destination Zero’ van Jaguar, een wereld waarin geen emissies, ongevallen en files voorkomen. De veiligheid terwille is de Jaguar XE standaard al voorzien van onder meer een autonoom noodremsysteem, een rijstrookassistent en een achteruitrijcamera.
Geavanceerde geconnecteerde technologieën
Kenmerkend voor het luxueuze interieur is onder meer het gebruik van hoogwaardige materialen. Er is standaard voorzien in onder meer een lederen bekleding en zowel de bovenzijde van het instrumentenbord, de zijkanten van de console als de armsteun in de portieren zijn voortaan bekleed met aangenaam aanvoelende materialen. De afwerking van het luxueus aangeklede interieur stelt evenmin teleur. Nieuw is het gesplitste stuurwiel dat de aandacht voor detail in het interieur benadrukt.
(Lees verder onder de foto)
De voortreffelijk ondersteunende, elektrisch verstelbare voorzetels zijn nu voorzien van een nieuw, ruitvormig motief. Een minpuntje is de bescheiden hoofd- en beenruimte achterin. Opbergcapaciteit bied het interieur in voldoende mate, terwijl het koffervolume tekent voor 410 liter.
Zoals het een eigentijdse vierwieler past, geniet ook de Jaguar XE van een digitaal dashboard met verschillende weergavemogelijkheden. Voorts is deze sportberline uitgerust met het nieuwste Pivi Pro-infotainmentsysteem dat zich laat bedienen via het naadloos in de middenconsole geïntegreerde 10-duims aanraakscherm. Het eveneens van de nieuwe Pivi-technologie gebruik makende 5,5-duim metende aanraakscherm onderaan, combineert twee multifunctionele led-draaiknoppen voor een intuïtieve bediening van de belangrijkste wagenfuncties.
Om meteen te kunnen beginnen, beschikt Pivi Pro over een eigen stroombron. Op die manier is het systeem gebruiksklaar zodra men achter het stuur plaats neemt. Om de bestuurder snel toegang te verlenen tot essentiële informatie heeft het 12,3-duim grote HD Interactive Driver Display zowel verbeterde grafische elementen als een configureerbare lay-out. Met deze laatste kunnen navigatiekaarten op het volledige scherm getoond worden in combinatie met onder meer routeaanwijzingen, media, contactlijsten en infotainmentgegevens.
Voorts maakt de Jaguar XE eveneens gebruik van de nieuwste head-up-displaytechnologie. Het intuïtieve nieuwe infotainmentsysteem is overigens standaard uitgerust met Apple CarPlay en laat gebruikers toe om via bluetooth twee telefoons tegelijk aan te sluiten. Android Auto wordt eveneens al van huis uit geleverd. De Jaguar XE wordt aangedreven inmiddels beproefde tweeliter-viercilinders uit de Ingenium-motorenfamilie. Het Jaguar XE-benzinegamma omvat alsnog twee motorvarianten: de P250 en de P300, waarbij de cijfers verwijzen naar het motorvermogen.
Dieselaars komen aan hun trekken met de D200, waarvan gloednieuwe 2.0 Ingenium-viercilinder-diesel in combinatie met mild hybrid-technologie tekent voor een vermogen van 150 kW/ 204 pk, zijnde 24 pk méér dan in de D180 die hij vervangt.
Uitgekiend onderstel
Recent reden we de achterwielaangedreven Jaguar XE P250 S-R Dynamic met een 184 kW/250 pk sterke geblazen tweeliter-benzinemotor gekoppeld aan een voorbeeldig functionerende 8-trapsautomaat. Kenmerkend voor de geavanceerde zestienklepper zijn onder meer de twin scroll-turbo evenals de continu variabele kleplifthoogte, waardoor prestaties worden verzoend met efficiëntie.
(Lees verder onder de foto)
De krachtbron is goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 184 kW/250 pk en 365 newtonmeter en de 8-trapsautomaat, standaard voorzien van hendels aan het stuur, past voorbeeldig bij het sportieve motorkarakter. De 0-100 km/u-sprint wordt geklaard in 6,7 tellen en de Jaguar XE P250 flirt met een op de Autobahn waar te maken piek van 250km/u. Gemiddeld verstookt de motor zo’n 7,0 liter per 100 km en dat is gelet op het prestatiepotentieel ontegensprekelijk een keurige waarde.
Jaguar maakt zich sterk dat de XE beschikt over het meest geavanceerde onderstel in zijn klasse. Terwijl nogal wat concurrenten qua voorwielophanging kiezen voor het Mc Pherson-type, opteert de Britse constructeur immers voor een “double wishbone”-configuratie. Volgens de fabrikant volstaat bovendien een conventionele multi link-achterwielophanging niet om de beoogde doelstelling qua weggedrag en rijcomfort waar te kunnen maken. Daarom opteerde Jaguar voor het ‘Integral Link’-systeem, dat normaliter voorbehouden is aan grotere en duurdere auto’s. Voor de ophanging wordt bovendien in ruime mate gebruik gemaakt van aluminium.
Zoals uit een recente test met de XE P250 blijkt, schittert de Britse premium-sedan door zijn heerlijke stuurkarakteristiek. Het zwaartepunt is laag, je zit ook laag en de auto laat zich mooi scherp en precies de bocht in zetten. Voorts toont dit Jaguar-model zich ook nog eens erg wendbaar en weet het uitgekiende onderstel ook nog eens de meeste oneffenheden keurig te verwerken.
Aan de Jaguar XE P250 S R-Dynamic hangt een prijskaartje van 46.800 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier