Skoda Octavia iV Combi: “Ruimer, praktischer en veiliger dan ooit”
Met meer dan zeven miljoen gebouwde exemplaren sinds 1996 geldt de Octavia als dé bestseller van het Tsjechische automerk. “De Octavia is voor Skoda van immens belang. Daarom hebben we de auto volledig herontwikkeld. Het resultaat is de beste Octavia aller tijden. Hij is zelfs nog ruimer, praktischer en veiliger dan ooit tevoren”, aldus Skoda-ceo Bernhard Maier.
De nog steeds op het MQB-platform rustende Octavia is langer en breder dan zijn voorganger. Zo groeide de Combi in de lengte 2,2 cm en is de breedte met 1,5 cm toegenomen. Volgens designer Oliver Stefani zorgt de extra lengte en breedte alvast voor een zelfzekere ‘look’. De messcherpe en smallere nieuwe koplampen met standaard ledtechnologie voor de dimlichten, grootlichten en dagrijlichten, zijn een visueel hoogtepunt. De achterlichten, remlichten en mistlampen maken eveneens gebruik van ledtechnologie.
Optioneel is de Skoda Octavia IV verkrijgbaar met full-ledmatrixkoplampen en full-ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers. Nieuw ontworpen lage dakrails accentueren dan weer het gerekte silhouet van deze stationcar. De fraaie 19-duims lichtmetalen wielen zorgen bovendien voor een krachtiger uitstraling. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,26 geldt de nieuwe Skoda Octavia Combi als een van de meest windvriendelijke modellen ter wereld in zijn segment. Die verbeterde stroomlijn leidt uiteraard ook tot een lagere C02-uitstoot en minder brandstofverbruik.
Minimalistisch dashboard
De Skoda Octavia van de vierde generatie pakt uit met een volledig nieuw ontworpen interieur. Een opvallend item is het nieuwe, van een chroomstrip voorziene tweespakige stuur dat optioneel nu ook verwarmbaar is. Opteert men voor een stuur in multifunctionele versie, dan zijn de bedieningsknoppen volledig herschikt waardoor ze samen met de geribbelde draaiwieltjes de bediening nóg eenvoudiger maken. In totaal kunnen 14 verschillende functies worden bediend middels de knoppen en de draaiwieltjes. Optioneel is ook een driespaaks multifunctioneel sportstuur verkrijgbaar.
(Lees verder onder de foto)
Het dasboard is net als dat van de VW Golf VIII behoorlijk minimalistisch. Het is modulair en opgedeeld in verschillende niveaus. Onder het grote vrijstaande centrale scherm verwijst een zone in contrastkleur naar de lijn van het radiatorrooster. In het onderste gedeelte is er een nieuwe middenconsole die wordt gekenmerkt door een bijzonder elegant en helder design. De sneltoetsen voor belangrijke wagenfuncties zoals Driving Mode Select of Park Assist zijn omhoog gebracht tot onder het centrale scherm.
De Octavia IV biedt de keuze uit vier infotainmentsystemen van de nieuwste generatie met schermen van 8,25-tot 10-duim. Sommige daarvan kunnen worden bediend met gebaren of spraak. Het topinfotainmentsysteem ‘Columbus’ kan nu voor het eerst de kaarten van het navigatiesysteem in een andere schaal tonen dan op de 10,25-duimse Virtual Cockpit. Zowel voor- als achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte. Opbergmogelijkheden biedt het interieur volop en al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van de Octavia Combi van 640 tot 1.700 liter.
Comfortabel en veilig
Skoda heeft zijn nieuwste Octavia toegerust met comfort- en veiligheidsitems die we doorgaans enkel aantreffen in hoger gepositioneerde modellen. Een première voor de Octavia is onder meer het nieuwe, zij het enkel optioneel verkrijgbare head-updisplay. Het functioneert met een beeldunit dat afbeeldingen creëert op basis van data zoals snelheid, navigatie, gedetecteerde verkeersborden en geactiveerde rijhulpsystemen. De afbeeldingen worden duidelijk in het blikveld van de bestuurder getoond via een optische module die rechtstreeks op de voorruit projecteert. Voor het eerst biedt Skoda, zij het optioneel, de Octavia aan met rugvriendelijke zetels voorzien van een elektrisch verstelbare lendensteun, een ventilatie- en massagefunctie.
Vanaf het uitrustingsniveau ‘Style’ zijn ze ook nog eens verwarmbaar, elektrisch verstelbaar en voorzien van een geheugenfunctie. Naargelang het gekozen uitrustingsniveau (Ambition of Style) wordt de Octavia IV standaard geleverd met een manuele airco of met een automatische airco (2 zones). Optioneel is bovendien een airco met 3 zones beschikbaar net als een verwarmde voorruit en een sleutelvrij toegangssysteem. Alle versies beschikken standaard over een startknop, vier elektrisch bediende ruiten en een elektromechanische parkeerrem.
Het rijhulpsysteem ‘Area View’ biedt een overzicht op de onmiddellijke omgeving. Vier camera’s vormen daarbij een 360° beeld rond de auto dat wordt getoond op het centrale scherm. Het systeem ‘Side Assist’ waarschuwt dan weer voor langs achteren naderende voertuigen of voertuigen die zich in de dode hoek bevinden. In stedelijke omgeving waarschuwt ‘Front Assist met Predictive Pedestrian and Cyclist Protection’ op zowel visuele en akoestische wijze als door zachtjes te remmen voor aanrijdingen. Indien nodig vertraagt het rijhulpsysteem de auto. Bij een nakend ongeval bereidt de proactieve passagiersbescherming ‘Crew Protect Assist’ de inzittenden voor op de nakende frontale aanrijding, de aanrijding achterop of zelfs een koprol. Als een aanrijding gebeurt, worden de inzittenden beschermd door negen airbags.
1.4 TSI-viercilinder + elektromotor
Nooit eerder was de Octavia verkrijgbaar met zo veel alternatieve aandrijflijnen als in zijn vierde generatie. Net als de Superb is nu ook de Octavia voor het eerst verkrijgbaar als plug-in hybride . Bij deze fiscaalvriendelijke iV-uitvoering wordt een 110, kW/150 pk sterke 1.4 TSI- viercilinder-benzinemotor gecombineerd met een 85 kW/116 pk sterke elektromotor. Een DSG-zestrapsautomaat wordt van huis uit al geleverd. Het gecombineerd vermogen van de Octavia Combi iV bedraagt 150 kW/204 pk, terwijl het gecombineerde koppel neerkomt op 350 newtonmeter. De 37 Ah-accu, die tekent voor 13 kWh aan energie stelt de Octavia iV Combi in staat om tot 60 kilometer volledig elektrisch en bijgevolg emissievrij.
(Lees verder onder de foto)
Het gemiddeld benzineverbruik bedraagt 1,1 liter per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 24gr/km. De aansluiting voor het opladen van de accu’s bevindt zich op het linker spatbord vooraan. De 0-100 km/u-sprint weet de 1.608 kg wegende Skoda Octavia iV Combi te klaren in 7,8 tellen en op de Autobahn is een top van 220 km/u mogelijk. Net als de potente benzineversies heeft ook de Octavia iV Combi achteraan een multilinkconstructie. De Octavia iV Combi is weliswaar stabiel in rechte lijn én koersvast zodra hij de bocht om moet, de elektrische componenten brengen niettemin 200 kg extra op de weegschaal en dat merk je wel. Een relaxte rijstijl past bijgevolg het best bij deze Octavia Combi-versie. De fabrikant opteerde qua onderstelafstemming overigens ook duidelijk voor comfort.
Aan de Skoda Octavia iV Combi “Ambition” hangt een prijskaartje van 41.420 euro .
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier