Vernieuwde Citroën C3: personaliseerbaar van discreet tot erg trendy

Sinds de lancering van de Citroën C3 in 2016 zijn er al meer dan 4,5 miljoen stuks verkocht. Vorig jaar lanceerde Citroën een gefacelifte uitvoering. Anno 2020 was de Citroën C3 dé bestseller in ons land. Het C3- marktaandeel kende in zijn segment een stijging van meer dan 25 procent. Eind vorig jaar stond de Citroën C3 in de Europese top 5 van het B-segment en was dit Citroën-model bovendien de derde bestverkochte wagen op de thuismarkt. Het succes van de C3 kan geen verrassing worden genoemd. In het sterk groeiende B-segment ruilen trouwens steeds meer automobilisten hun C- of D-segmenter in voor een compacter model. De Citroën C3 wordt anno 2021 net als zijn voorganger enkel als vijfdeurs gecommercialiseerd.

De derde Citroën C3-generatie deelt zijn vormtaal met de andere actuele modellen van het inmiddels flink gestoffeerde gamma. De producent claimt voor de vernieuwde C3 een vormgeving die uniek is in een markt waar een veeleer stereotiepe vormgeving heerst. Het gewijzigde front van de vernieuwde C3 markeert, aldus de fabrikant, een nieuwe etappe op het vlak van design. Het valt meteen op dat de nieuwe voorkant rechtstreeks is afgeleid van de conceptwagen CXPERIENCE die in 2016 getoond werd op het Parijse Autosalon.

Bij de nieuwste C3 werd de motorkap verhoogd en staat het embleem met de dubbele chevrons er nu centraal. Nieuw ontworpen LED-koplampen zijn standaard op alle C3-uitvoeringen en de inserts rond de mistlampen geven het geheel een frissere toets. Achteraan is er opvallend weinig gewijzigd. Zo behoudt de achtersteven de gladde oppervlakken waardoor de lichtunits worden geaccentueerd. De lichtunits bieden een technologisch verfijnde 3D-effect en deze lichtidentiteit past geheel bij de vernieuwde Citroën. Centraal op de achterklep trekt het glanzend zwarte logo, dat wordt omzoomd met chroom, meteen de aandacht.

In profiel valt het zwevende dak op dat “gedragen” wordt door zwarte A-stijlen, terwijl de horizontale lijnen van de ruiten aansluiten bij de hoog gemonteerde motorkap. De Airbumps zijn bepalend voor de look en beschermen tegelijk het koetswerk. Ze werden wel opnieuw ontworpen en bestaan uit een combinatie van drie kussens die in reliëf onderaan de portierpanelen op een gekleurde ondergrond zijn aangebracht.
Trouw aan de slogan “Inspired By You” kan iedereen zijn C3 zodanig personaliseren dat deze naadloos aansluit bij de eigen persoonlijkheid: van discreet tot erg trendy. Er kan worden gekozen tussen klassieke tinten, maar er zijn ook mogelijkheden om te opteren voor een contrasterende dakkleur en/of gekleurde koetswerkaccenten. Bij de vernieuwde Citroën C3 is het aantal mogelijke combinaties opgetrokken van 33 naar 97. Zo zijn er 7 koetswerktinten naast 4 mogelijke kleuren voor het dak.

Prima materialen én afwerking

Het interieur van de Citroën C3 is er flink op vooruitgegaan qua materialen en afwerking. Het zorgvuldig ontworpen dasboard is prima afleesbaar en de oordeelkundig gekozen tinten en materialen zijn geheel in harmonie met de portieren of zetels. Op die manier wordt er een samenhangend geheel gecreëerd.

(Lees verder onder de foto)

De Advanced Comfort-zetels staan garant voor heel wat zitcomfort.

Het personalisatieprogramma is ook doorgetrokken naar het interieur waar kan worden gekozen voor de sferen “Ambiance Emeraude” of “Ambiance Techwood”. Eerstgenoemde geldt als de meest dynamische sfeer en speelt met het contrast van donkere kleuren in combinatie met smaragdkleurige accenten. De tweede sfeer biedt kwalitatief hoogstaande materialen en een specifieke afwerking. Het C3-interieur biedt plaats aan 5 inzittenden. Ze worden er vergast op Advanced Comfort-zetels uit andere Citroën-modellen zoals de C4 Cactus en de C5 Aircross.

Dankzij de zichtbare kussenstructuur en de verstelbare lendensteun aan bestuurderszijde staan ze garant voor heel wat zitcomfort. Zowel voor- als achterin beschikt men over voldoende hoofd- en beenruimte. De opbergvakken zijn bovendien zo functioneel mogelijk ontworpen zodat de inzittenden in een aangenaam opgeruimd interieur kunnen vertoeven. Zo is er een handschoenkastje goed voor een inhoud van 6,25 liter evenals een centraal opbergvak voorin. Naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 300 tot 922 liter. De tildrempel is evenwel nogal hoog en de toegang tot de koffer kan beter. De instap achterin kan eveneens een stuk vlotter, ook al is de Citroën C3 achterin best ruim te noemen.

12 rijhulpsystemen

Feit is dat de vernieuwde C3 het dagelijkse leven vergemakkelijkt dankzij de vele comfort-en veiligheidsvoorzieningen. Tot de 12 rijhulpsystemen van de Citroën C3 behoren onder meer de nieuwe parkeerhulp vooraan, het handenvrij ontgrendelen en starten, het noodremsysteem “Active Safety Brake” dat werkt vanaf 5 km/u en reageert op stilstaande of bewegende objecten. Het “Coffee Break Alert” is een vermoeidheidsdetectiesysteem terwijl de rijstrookassistent vanaf 60 km/u helpt om onoplettendheid achter het stuur te counteren. De dodehoekassistent geeft middels een pictogram in de buitenspiegels de aanwezigheid van een voertuig in de dode hoek aan. De verkeersbordherkenning herkent snelheidsborden en geeft de informatie door aan de bestuurder. Een snelheidsregelaar-begrenzer komt eveneens het rijcomfort ten goede.

(Lees verder onder de foto)

De achtersteven behoudt de gladde oppervlakken waardoor de lichtunits worden geaccentueerd.

Voor de aandrijving van de C3 kan worden gekozen uit driecilinder-benzinemotoren. Het gamma trapt af met de 61 kW/ 83 pk sterke 1.2-driepitter gekoppeld aan een manuele 5-bak. Meer vermogen biedt de 81 kW/110 pk sterke 1.2 Pure Tech die naar wens gekoppeld kan worden aan een manuele zesbak of aan een 6-trapsautomaat. Dieseladepten kunnen terecht bij de 75 kW/100 pk rijke 1.5 BlueHDI-viercilinder gekoppeld aan een manuele zesbak. Wij reden onlangs de van een alerte zestrapsautomaat voorziene en 81 kW/110 pk rijke C3 1.2 PureTech EAT “Shine”, waarvan de direct ingespoten en geblazen driecilinder een beschaafd karakter etaleert. Zo is het maximumkoppel(205 Nm) al bij 1.750 toeren beschikbaar en is er in elke versnelling genoeg kracht.

Als je vlot van je plek wil komen, reageert de geblazen driepitter perfect op het gaspedaal. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,6 seconden en het gemiddeld benzineverbruik bedroeg tijdens de test 6,4 liter per 100 km. Het rijden is zoals je van een Citroën mag verwachten: erg comfortabel. Zo worden hobbels en verkeersdrempels moeiteloos gladgestreken. De besturing zorgt voor de nodige feedback en de stoppers (geventileerde schijven voor en massieve exemplaren achterop) staan garant voor een korte remweg. In het Shine-uitrustingsniveau beschikt men onder meer over led-dagrijverlichting, hellinghulp, rijbaanhulp, mistlampen vóór, elektrisch bediende ruiten, een achteruitrijcamera, parkeersensoren achteraan evenals over een automatische airco.

Aan de Citroën C3 1.2 PureTech-110 EAT “Shine” hangt een prijskaartje van 20.995 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier