Wagens met wachttijden
Wie nu een nieuwe wagen bestelt, moet daar vaak vele maanden op wachten. Een gevolg van het tekort aan chips en halfgeleiders. Wie binnenkort een nieuwe wagen wil, bestelt die dus beter wat vroeger…
Sinds de coronacrisis is de automarkt volledig in elkaar gestort. Door de gedwongen sluiting van de dealers tijdens de lockdownperioden in 2020 konden er bijna geen nieuwe wagens verkocht worden, zodat de omzet in deze sector vrijwel tot nul werd herleid. En dat heeft een schokgolf in de industrie teweeggebracht waarvan we nu nog steeds de gevolgen dragen.
Toen de automerken de vraag naar hun modellen sterk zagen terugvallen, konden ze niet anders dan hun productie terug te schroeven en hun bestellingen bij toeleveranciers te beperken. Ook bij de bedrijven die chips en halfgeleiders produceren. Die ondernemingen zochten én vonden een alternatieve afzetmarkt: de producenten van smartphones en spelelektronica die tijdens de lockdown wel de vraag naar hun producten zagen stijgen. Met als gevolg dat toen de automarkt in de tweede helft van 2020 opnieuw begon aan te zwengelen, er een leveringstekort was voor tal van onderdelen die gebruik maken van chips en halfgeleiders. Een tekort dat niet makkelijk weg te werken is
De sector verwacht dat de bevoorrading van chips en halfgeleiders ook in het derde kwartaal van 2021 nog volatiel en gespannen zal zijn, waardoor productieproblemen niet uitgesloten kunnen worden en de wachtrijen
(Alain De Jong/Gocar.be)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier